Risbergs Fårgård, ett av företagen som deltog på rundresan. Foto: Robin Lindahl

Småskaliga producenter och besöksmål i ny lokalguide!

Under våren har Gold of Lapland ek. förening tagit fram ett material där Norsjöbygdens besöksmål, småskaliga producenter och annan turistisk infrastruktur lyfts upp. Tanken är att besökare, tjänstepersoner, företagare och lokalinvånare snabbt kan hitta information om vad som finns i närområdet.

Med pandemin fick ”hemester” dvs, semester hemma, plötsligt en mer betydande roll i samhället, något som Gold of Lapland inte var sena att nappa på.

- När pandemin kom till Sverige förstod vi snabbt att besöksnäringen och lokala, småskaliga producenter skulle få det tufft då de långväga gästerna skulle utebli och man inte längre kunde sälja sina produkter på marknader och reko-ringar. Vi tänkte att vi kanske kan hjälpa till att synliggöra dessa aktörer, säger projektledare och initiativtagare Felicia Morén, Gold of Lapland.

Och det gjordes genom ett projekt som heter “Lära tillsammans" skapat en guide med aktiviteter, lokala producenter och besöksmål i Norsjö kommun. I guiden hittar du snabbt information, oavsett om du är gäst eller lokalbo. Syftet är att skapa en bättre lokalkännedom om det som gör Norsjöbygden till en unik plats.

- Att resa i närområdet var för många det enda alternativet men det saknades lokalkännedom. Vi upptäckte att såväl företagare som lokalinvånare saknade lokalkännedom om vilka fantastiska saker som finns runt knuten, Floriane Colonnier projektledare för projekt Lära tillsammans, Gold of Lapland.

Genom att skriva om befintliga projekt, skapades möjlighet till att finansiera tre inspirationsfilmer, kartor, lokalguide och även en rundresa till några av bygdens aktörer.

- Det var en underbar dag med mycket inspiration och att lära och upptäcka nya saker som verkligen behövs för en nybörjare som mig, men även för den erfarne. Jag fick verkligen en inblick i företagarna runt Norsjö. En aha-upplevelse! Jag hämtade mycket nya krafter, nu när jag ska öppna mitt eget gröna café, säger Matilda Ek en av deltagarna på resan.