STÅENDE PADDLING I MYTOMSPUNNA VATTEN

STÅENDE PADDLING I MYTOMSPUNNA VATTEN

Foto: Lars Westerlund. Bild fri att använda.
Bildtext: Donald Eriksson, standup paddling i Vindelälven.

Stand up paddling har nu på allvar intagit norra Sverige.  I samband med Gold of Laplands satsning på Lapland Autumn Experience ingår möjligheten att testa stående paddling i den orörda, kraftfulla och mytomspunna Vindelälven. I höstprogrammet finns även bland annat aktiviteter som hundspann på hjul, islandshästridning och fiskesafari.

Företaget Aurora Borealis Adventures, med basen i Ekorrsele vid Vindelälven i Vindelns kommun, är pionjärer i norra Sverige när det gäller stand up paddling.

– Många trodde att detta bara var en fluga, men stand up paddling blir allt mer populärt. En stor fördel är att man inte behöver någon tidigare erfarenhet av surfing eller paddling och det krävs inte heller en jättebra kondition. Hela familjen kan vara med på en tur, säger Donald Eriksson, turledare och delägare i Aurora Borealis Adventures.

Han konstaterar att stand up paddling är ett sätt att träna utan att man märker det. Hundratals små muskler i hela kroppen berörs. Axlar, armar, bröst, rygg och ben får sig en omgång.

Börjar på knäna

Innan nybörjarpaddlarna får ge sig ut i Vindelälvens virvlar får de först lära sig grunderna med balans och teknik i plattvatten.

– Man börjar på knäna tills man känner sig säker och har hittat balansen, berättar Donald.

I Vindelälven stöter paddlarna på strömmande vatten och här kan de också hitta vågor att surfa fast på. Aurora Borealis Adventures arrangerar även stand up paddlingsturer i den betydligt lugnare Tannbäcken som sakta ringlar sig genom ett naturskönt landskap.

– Här finns gott om bäver, älg och sjöfågel och eftersom vi står upp och rör oss tyst är chanserna att få se dessa djur relativt goda.

En annan aktivitet som Aurora Borealis Adventures erbjuder under Lapland Autumn Experience är att köra eller åka hundspann på hjul. De är ett av få företag i Sverige som har detta på sin repertoar.

– Hundspann är det bästa sättet att uppleva ett snöklätt vinterlandskap på, men vi kan nu också ge besökare samma typ av upplevelse utan snö. Det är ett annorlunda och fartfyllt sätt att njuta av de vackra höstfärgerna i naturen, säger Donald Eriksson, som genom åren lärt tusentals personer att köra hundspann.

Hästäventyr och fiskesafari

Mycket annat finns också på Lapland Autumn Experiences upplevelselista. Den 12 september genomför Ammarsnäsfjällens Islandshästar ett spännande ridäventyr. Den fyra dagar långa turen startar på Hedebo Gård i Ammarsnäs och på hästryggen går turen efter Vindelälven. Bland annat rider man upp på berget Stoure Jåppen och ut över härliga fjällvidder.

För den fiskeintresserade arrangeras flera omgångar av fiskesafaris på Bertejaure Fiskecamp. Bertejaure är ett känt öringsvatten som på senare tid fått en stark öringstam. Dessa fiskesafaris utgår från Vindelåforsens stugby i Ammarnäs.

Hela september månad är det möjligt att få disponera en egen flotte på Tuggenselet i Umeälven söder om Lycksele. Från den kan flottfararna fånga öring, gädda eller abborre. Och i Malå har man utvecklat ett sportfiskepaket med möjlighet att fiska i alla 500 sjöar inom Malå kommun.

Mer information om Lapland Autumn Experience: Eleonore Hedman, Gold of Lapland, 070-252 73 60, eleonore@goldoflapland.com

Pressbilder och program för Lapland Autumn Experience: www.goldoflapland.com

Mer information om stand up paddling: Donald Eriksson, Aurora Borealis Adventures, 0730-933 076, donald.eriksson@auroraborealis.nu

Lapland Autumn Experience drivs av Gold of Lapland inom ramen för projektet Årligt Vildmarksevent som finansieras genom projektstöd från Europeiska jordbruksformen för landsbygdsutveckling. Projektet pågår till den 31 december 2013.

Destinationen Gold of Lapland ligger i norra Västerbotten och södra Norrbotten och den sträcker sig från hav till fjäll genom sju kommuner. Gold of Lapland är en ekonomisk förening med cirka 90 medlemsföretag och med uppdraget att marknadsföra sina medlemsföretag.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  86 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.