Succé på Globen för Ostriket och Guldriket

Succé på Globen för Ostriket och Guldriket

Bild. Vivi Eriksson, Stockholm, i Guldrikets och Ostrikets monter på Seniormässan. Senior 2007 på Globen är över för i år och den besöktes av ca 16 000 glada seniorer. För mässgänget från Västerbotten, Christina Renström, Malå, Sören Lundström, projektledare Ostriket, Sture Andersson, Ostens Hus, Jerry Malmin, Medlefors Kurs- och konferens samt Karin Fällman, Gold of Lapland, blev det en mycket lyckad mässa som överträffade de satta målsättningarna både vad gäller utdelat material och försäljningen av den åtråvärda Västerbottensosten. Vad ger det då för resultat att delta på en mässa som Senior 2007? - Först och främst handlar det om att sätta Guldriket och Ostriket på den turistiska kartan och att skapa efterfrågan och lust att resa hit enskilt eller i grupp, säger Karin Fällman, destinationsansvarig på Gold of Lapland, men vi möter också arrangörer som ser att vi är på gång i Västerbotten och som blir intresserade att sälja resor till Norrland. I år var det första året som man sålde Västerbottensost i montern och det blev succé. Sture Andersson och Sören Lundström fick arbeta intensivt för att hinna med att berätta om Ostens Hus och sälja osten till Stockholmsseniorerna. - Vi körde ner med en släp full med ost och det är ju alltid en chansning hur mycket det går åt men vi har ingenting med tillbaka, varken broschyrer eller ost, skrattar Sture Andersson nöjt. Vad tycker mässbesökare om Guldrikets och Ostrikets utbud? Vivi Eriksson, Stockholm, var en av många som stannade till vid montern och hon hade hört talas om både Guldriket och Ostriket tidigare men har inte hittills besökt Västerbotten. - Men jag skulle med glädje åka dit och eftersom jag är reseombud i PRO Högalid så ska jag försöka inspirera vår grupp att åka dit, säger Vivi Eriksson. Jag träffade Guldriket på mässan redan förra året och har faktiskt sparat den vackra Guldrikespåsen ända fram till nu, men tar gärna en ny i år full med reseinspiration. Medlefors Kurs- och konferens fanns också på plats i montern för att sälja in ”Norrlandstrippen” och Jerry Malmin hade fullt upp med att berätta om möjligheterna och fördelarna med att förlägga sin vistelse på Medlefors. ------------------------------------------------------------- För mer information, kontakta: Karin Fällman, destinationsansvarig Gold of Lapland, 0918 331 10, 070 608 65 06, karin@guldriket.com Sören Lundström, projektledare Ostriket, 070 553 0 425. Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com Läs mer om destinationen Ostriket, "en god bit av Västerbotten" med ett 20-tal certifierade besöksmål och arrangemang på www.ostriket.nu . Ostriket hittar du inom kommunerna Skellefteå och Robertsfors.