Torgny Lindgrens litterära landskap

Torgny Lindgrens litterära landskap

Bild: Dorés bibel finns att beskåda i farmors sommarhus. Foto: Emma Lindfors.

Det litterära besöksmålet ”Raggsjöliden Torgny Lindgrens litterära landskap” invigs lördag 18 juni, bl.a. med den välkända författaren på besök i sin gamla hemby.

I Raggsjö kan nu platser från Torgny Lindgrens berättelser besökas, som Farmors sommarhus och Inrelivägen. Uppsatta vägvisare och skyltar gör det enkelt! Författaren och hans landskap presenteras i en ny utställning med fakta, bilder, ljudupptagningar och underfundigheter. Den har sin plats i byns gamla missionshus, Raggsjö byahus, besöksmålets centrum. I den nyreno­verade lokalen finns också servering med hembakt bröd, försäljning av böcker och souvenirer m.m. Utanför byahuset kan besökaren föreviga sig i det vackra litterära landskapet, tillsam­mans med nybyggarnas universalredskap för att bryta ny mark – stubbrytaren.

Satsningen ingår i projektet ”Litterär turism i Torgny Lindgrens fotspår, med syfte att utveckla Torgny Lindgrens hembygd, Raggsjöliden, till ett litterärt besöksmål.

2009 genomfördes en förstudie om möjlighet och intresse av att göra Torgny Lindgrens hembygd tillgänglig för allmänheten. Ett tjugotal raggsjöbor har dessutom genomfört flera studiecirklar där man studerat Torgny Lindgrens böcker, lyssnat på inspelningar från radio- och TV-program, tittat på film, resonerat och diskuterat. De har valt ut citat, och besökt platser som omnämns i Torgnys böcker, gjort studiebesökt, fotograferat, m.m.

Det hela utmynnade i en projektansökan inom Trekom Leader, vars syfte är att främja landsbygds­utveckling. Den beviljades i juni 2010 och arbetet med besöksmålet kunde börja, med Anna Hans­son, Norsjö kommun, som projektledare. Torgny Lindgren kom med idén att det skulle heta ”Ragg­sjöliden”, precis som trakten där hans förfäder en gång bosatte sig.

Under projekttiden har det planerats, renoverats, skissats, byggts, sytts, formgivits, formulerats, fotograferats – insatser av framför allt Raggsjö byaförening. För informations- och utställningsdelar i projektet har Visuellen information & kultur med underleverantör FRI reklambyrå engagerats. Raggsjöliden Torgny Lindgrens litterära landskap tar emot såväl enstaka besökare som grupper. Guidningar och olika paketlösningar erbjuds.

Information/kontakt:

Anna Hansson projektledare, tel 070-509 06 35 anna.hansson@norsjo.se

www.raggsjoliden.se

Raggsjöliden är en av medlemmarna i Gold of Lapland, som är en ekonomisk förening som ägs av ca 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå och Sorsele. Se www.goldoflapland.com