Golfhäftet instiftar Driving Force Award för att hylla eldsjälar inom juniorgolfen

Annika Sörenstams internationella flickjuniortävling i Sverige går av stapeln i juni i år på Vasatorp GK i Helsingborg. I samband med detta kommer Golfhäftet att dela ut ett pris till en eldsjäl från klubbsidan som varit extra dedikerad i sitt engagemang för juniorgolfen det senaste året. Nomineringarna till det nyinstiftade priset Driving Force Award pågår fram till den 13 maj 2022.

ANNIKA Invitational Europe har spelats i Sverige sedan 2012 och är en av sju tävlingar som Annika Sörenstams stiftelse ANNIKA Foundation arrangerar årligen runtom i världen. I Sverige arrangeras tävlingen tillsammans med Svenska Golfförbundet och Golfhäftet. Nytt för i år är att under ANNIKA Invitational Europe kommer Golfhäftet att dela ut ett pris till en eldsjäl inom juniorgolfen. Nomineringarna till Driving Force Award startar i april och i juryn finns Golfhäftets VD & Medgrundare Fredrik van Speijk, Marcus Norman från Svenska Golfförbundet och Louise Friberg, Klubbchef på Vasatorps Golfklubb.

- Ett av de viktigaste kriterierna när vi väljer värdklubb till ANNIKA Invitational Europe är att klubben satsar på juniorverksamhet och engagerade ledare som kan motivera, stötta och vara en bra förebild, som t.ex årets värdklubb, Vasastorp GK. Jag tycker att det är ett mycket bra initiativ att Golfhäftet har instiftat det här priset och ser fram mot att dela ut det under ANNIKA Invitational Europe, säger Annika Sörenstam.

- Bakom varje framgångsrik golfspelare eller golfklubb finns ofta en engagerad och outtröttlig ledare som gör skillnad. De behöver bli fler och de förtjänar att uppmärksammas. Därför är det ett både fint och viktigt pris som Golfhäftet instiftat, säger Marcus Norman, Sportchef på Svenska Golfförbundet.

För att nomineras till Driving Force Award ska man:
- Ha en tydlig positiv inverkan på klubbens juniorverksamhet
- Bidra till en ökning av aktiva juniorer i klubben
- Bidra till gemenskap och inkludering i klubbens juniorgrupp
- Bidra till att utveckla klubbens verksamhet för tjejjuniorer
- Bidra till en ökning av aktiva tjejjuniorer i klubben
- Stötta och sporra juniorerna

- Tränare, föräldrar och andra eldsjälar som engagerar sig i våra juniorgolfare är stommen i golfens framtid. Vi vill gå i bräschen för att hela golfbranschen ska vara på tårna och utvecklas tillsammans med nya golfgenerationer. Driving Force Award är det senaste av våra initiativ för juniorgolfen och det är superviktigt att lyfta engagemanget från klubbsidan också, det är ju där eldsjälarna finns och gör ett fantastiskt jobb som hittills inte uppmärksammas utanför klubben, berättar Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare på Golfhäftet.

För mer info om priset gå till: https://www.drivingforceawards.com/

Om Golfhäftet
Golfhäftet är ett förmånskort för golfspelare vilket ger möjligheten att spela till halv greenfee på nära 1 200 golfbanor i 17 länder. Golfhäftet har funnits på den svenska marknaden sedan 2005 och är framtaget i syfte att öka rörligheten på golfmarknaden och därigenom öka de deltagande klubbarnas greenfeeintäkter samtidigt som innehavaren får ökade möjligheter att få nya golfupplevelser. Läs mer på golfhaftet.se.

Golfhäftet är Kategoripartner till Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 448 klubbar och 538 962 medlemskap (2020) fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.

Golfhäftet är Huvudpartner till ANNIKA Invitational Europe

ANNIKA Invitational Europe har spelats i Sverige sedan 2012 och är en av sju tävlingar som Annika Sörenstams stiftelse ANNIKA Foundation arrangerar årligen runtom i världen, bland annat i USA, Kina, Argentina och Nya Zeeland.