​Hållbara golvläggare minskar sin klimatpåverkan

Det är inte bara jätteföretag som arbetar med att minska sin klimatpåverkan. Det gör nu även golvföretag. I Golvkedjan har man beräknat sitt ”carbon footprint” på kedjans alla 45 företag. Man har nu beräknat att företagen släppte ut 4 837 ton koldioxid under 2016.

-Jämfört med stora tillverkande industrier är nog vår klimatpåverkan ganska liten, men vi ska naturligtvis också bidra till att uppnå klimatmålen. Vi är först i vår bransch med att mäta klimatpåverkan och det är vi stolta över, säger Lars-Åke Lidén, VD på Golvkedjan.

Golvkedjan har arbetat med hållbarhetsfrågor under en längre tid. Alla företag är ISO 14001-certifierade och har mätt sina ”betydande miljöaspekter” i många år. Steget till att mäta koldioxidutsläppen var naturlig.

-Vår största utsläppskälla är våra transporter, framförallt våra servicebilar som åker till och från byggarbetsplatser, följt av avfall och energiförbrukning. När vi nu fått detaljkunskapen, och mäter årligen, kan vi aktivt jobba för att minska vår klimatpåverkan, berättar Lars-Åke som fortsätter: -Nu bryter vi ner siffrorna för att kunna se våra koldioxidutsläpp per projekt eller kvadratmeter installerat golv. Nästa steg blir att addera de olika golvmaterialens klimatpåverkan. Jag hoppas vi har många ambitiösa kunder som vill diskutera hur de kan minska sin klimatpåverkan tillsammans med oss!

Golvkedjans klimatberäkningar har utvecklats i samarbete med golvtillverkaren Interface och konsultföretaget U&We. Verktyget som används är Our Impacts, som används av många verksamheter världen över för att beräkna klimatpåverkan.

Har du frågor? Kontakta

Lars-Åke Lidén, VD på 070-816 64 67 eller mejla lars-ake.liden@golvkedjan.se

Stephan Lindberg, KMA & Hållbarhetsansvarig, 070-234 07 37 eller mejla stephan.lindberg@golvkedjan.se.

• Energifrågor

• hållbarhet
  • interface
  • u&we
  • our impacts
  • svn
  • social venture network
  • socialventurenetwork
  • carbon footprint
  • klimatmål
  • klimatpåverkan

Golvkedjan AB Golvkedjan är Sveriges största kedja för golv- och plattsättningsentreprenörer. Kedjan består av 45 företag och finns på 73 platser i landet. Omsättningen är drygt 2,6 miljarder och kunderna är huvudsakligen professionella beställare som byggbolag och fastighetsägare. Antalet medarbetare är ca 1800, varav det stora flertalet är golvläggare och plattsättare. Vi tar ansvar för hela processen, från produktval och installation till trygghet och garanti under hela materialets livslängd. Här kan du läsa om vårt hållbarhetsarbete!