Kasserade fiskenät blir golv i 127-årig skola

En företagare med stort miljöengagemang och en friskola med kämpaglöd har gett Fridhems Skola i Örebro ett nytt golv i ett av sina klassrum. Ett exempel på hur man hjälps åt mot en hållbar framtid och att ett golv gör skillnad, särskilt för ett föräldrakooperativ som dagligen kämpar för sin överlevnad.

När Martin Andreasson och Göran HellmanÖrebro Parkett & Golv fick höra om skolans slitna lokaler och renoveringsbehov tvekade de inte en sekund att erbjuda hjälp. Att bidra och stötta de som bor och verkar i Örebro är något som de och företaget de jobbar på värnar om.

Skolans rektor Martin Hylén berättar: -Den här lokalen kommer att användas av både förskoleklass och fritids. Lite som ett pysselrum för fritids på eftermiddagarna, eftersom det nu är så mycket lugnare här tack vare mattan.

Den textilplatta som använts i projektet heter North Sea och kommer från Interface kollektion Net Effect. Net Effect är en kollektion som för tankarna till havet både i sin design och det faktum att den är tillverkad av kasserade fiskenät som rensats bort från hav och stränder. Valet av golv känns extra bra med tanke på att skolan är ansluten till Grön Flagg, nätverket som jobbar mot hållbar utveckling för barn och unga.

Det hållbara tänket har skolan framför allt runt maten. Skolan har en egen kock som lagar maten från grunden, köper närproducerat, jobbar med matsvinnet och bakar eget bröd. -Vi har kanske Sveriges största skolgård, skrattar Martin och berättar att man odlar grönsaker för eget bruk och har planer på att åter igen ha egna djur på skolan. Med den tillhörande marken har man utomhuspedagogik i de ämnen det funkar.

Skolan har funnits i 127 år och har drivits som föräldrakooperativ sedan 1997. Man har hand om hundra barn i åldrarna ett till tolv år, från förskola till femte klass. Barnen kommer från närområdet men nu har man även elever från centrala Örebro, sju nyanlända barn har börjat i Fridhem Skola.

Det går inte att ta miste på glädjen i dessa eldsjälar, de brinner för sin skola. Och barnen smittas av detta och visar kunskapstörst. -På tidiga vårens raster kan de krafsa fram livstecken under snön och ta med sig in för att till exempel identifiera arten på en skalbagge som letat sig ut, då känner man att man har lyckats med biologilektionerna, säger Martin.

-Självklart vill vi bidra på ett hållbart sätt till barnen, de är ju vår framtid. Och på det här sättet ger vi tillbaka lite till den stad som har hjälpt oss att bli ett stort och starkt företag. Förhoppningsvis gör fler Örebroföretag detsamma, för det finns många sätt att stötta den här unika skolan, avslutar Örebro Parkett & Golvs Martin och Göran.

Kontakt:

Martin Andreasson, Örebro Parkett & Golv, martin@opg.nu eller 019-16 10 73

Martin Hylén, Fridhem Skola, rektor@fridhemsskola.se eller 076-171 90 29

• Energifrågor

• plattsättning
  • golvläggning
  • hållbarhet

Golvkedjan AB ägs av 46 golv- och plattsättningsföretag, finns på 70 platser över hela landet och samarbetar med branschens bästa materialleverantörer. Vi tar ansvar för hela processen, från produktval och installation till trygghet och garanti under hela materialets livslängd. Läs om vårt hållbarhetsarbete!