Kvinnliga hantverkare på utbildning i Amsterdam

Tio stycken hantverkare från några av Golvkedjans 46 medlemsföretag åkte till Holland för att bli ännu bättre på att lägga linoleumgolv, och detta på Forbo Floorings fabrik i Amsterdam. Vad gör då detta så speciellt kan man fråga sig? Jo, den här gången var det utbildning endast för kvinnor!

Lars-Åke Lidén, VD på Golvkedjan, berättar:

-Vi verkar ju i en mansdominerad bransch. Av våra ca 1 500 golvläggare och plattsättare är bara 45 kvinnor, men siffran ökar och det tycker vi är jättekul. Den här utbildningen gjorde vi exklusivt för dom, med förhoppningen att de känner starkt stöd och att de fortsätter att utvecklas hos våra företag.

De två instruktörerna från Forbo Flooring, Mikael Taberman och Fredrik Andersson, reflekterar över utbildningsdagarna.

-Skillnaden mot manliga montörer var egentligen ingen alls! De som var nya i yrket, eller lärlingar, var precis lika bra som de killar som inte lagt linoleumgolv tidigare. De poängterar också att linoleumläggning med uppvik är en konst och kräver både teknik och kunnande. Det är ett organiskt material och det innebär en hel del förberedelser och genomtänkt hantering.

Förutom att lära sig detta hantverk fick montörerna jobba med personlig utveckling under temat: Att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Här ledde Kia Ekedahl, utbildningsansvarig på Golvkedjan och med tio års erfarenhet av att utveckla och utbilda montörer och arbetsledare.

-Vi hade en workshop som handlade om individuella erfarenheter kring manlig jargong och det ibland grova språket, som finns i byggbranschen berättar Kia. Hon fortsätter:

-Vi jobbade vidare med hur detta påverkar oss både i vårt arbete, vår glädje och vår trivsel. Det vi gemensamt kunde konstatera var att alla kvinnor hade mer eller mindre jobbiga upplevelser på arbetsplatsen genom kränkningar, sexistiska utspel och förminskande av de kvinnliga hantverkarna.

Vår första åtgärd för att förbättra arbetsdagen och underlätta vissa situationer var att vi tillsammans skapade en kommunikationsbank med färdiga svar på (tyvärr alltför) vanliga påhopp och trakasserier. Tanken är att med hjälp av denna vara förberedd och ha svar på tal när osköna kommentarer mot kvinnor fälls. Effekten blir också en reflektion och insikt hos männen som fäller kommentarerna.

-Det här vill vi göra om, det här behöver vi mer av! Så sa kvinnorna som var med, och både Golvkedjan och Forbo Flooring har redan nya planer på att fortsätta arbetet för ett jämlikare byggklimat i Sverige.

VD Golvkedjan AB, Lars-Åke Lidén: 070-816 64 67 eller lars-ake.liden@golvkedjan.se

Utbildningsansvarige Golvkedjan AB, Kia Ekedahl: 076-117 12 15 eller kia.ekedahl@golvkedjan.se

Försäljningschef Forbo Flooring, Per Lundberg: 070-558 98 05 eller per.lundberg@forbo.com

Marknadsansvarig Golvkedjan AB, Mia Lilja: 0760-475 333 eller mia.lilja@golvkedjan.se