KVM Golventreprenad arrangerade "Hållbart byggande i Norrköping" i år igen

KVM Golventreprenad i Norrköping fick åter fullsatt på sin hållbarhetsdag, som hölls 31 oktober på Visualiseringscenter i Norrköping.

Förmiddagen inleddes med en uppskattad filmvisning, En varmare värld, i Domen. Föreläsare var Lars-Åke Lidén, VD på Golvkedjan och Karin Strömqvist Bååthe, Generalsekreterare på hållbarhetsnätverket SVN Sweden. Dessutom talade Marianne Hedberg, Miljöexpert på Sveriges Byggindustrier, B.I., och materialleverantörerna InterfaceSIKAForbo Flooring och Tarkett hade en minimässa där de visade sina hållbara material och svarade på frågor runt dessa.

-Klimatfrågan är het även i byggbranschen nu, med lagen om klimatdeklarerade byggnader och BI’s färdplanearbete mot en helt klimatneutral byggbransch 2045. Vi på Golvkedjan ligger långt framme i klimatarbetet. Nästa steg för oss blir att klimatkalkylera våra projekt och öppet redovisa för våra kunder vilken klimatpåverkan vi har i deras projekt. Då kan vi tillsammans diskutera hur vi minskar vår klimatpåverkan, säger Lars-Åke Lidén, VD på Golvkedjan.

Daniel Johansson, VD på KVM berättar: -Hållbart Byggande skapar en plattform där leverantörer och beställare kan mötas för att diskutera färdriktningen vad gäller hållbarhetsarbetet inom branschen. Tillsammans med Golvkedjan och våra samarbetspartners kan vi belysa ett ämne som berör oss alla och förhoppningsvis väcka debatt kring hur vi gemensamt skapar lösningar som är hållbara även i framtiden. Vårt medlemskap i Golvkedjan ger oss tillgång till sakkunniga och skickliga föreläsare vars närvaro skänker trovärdighet till eventet och understryker ämnets betydelse. För KVM är detta ett tillfälle att understryka vår hållbarhetsprofil genom att påvisa hur vi arbetar med hållbarhetsfrågor internt. Att anordna ”Hållbart Byggande i Norrköping” bidrar till att KVM positionerar sig som ett hållbart och modernt företag vilket ger oss fördelar på marknaden, både idag och imorgon. Dessutom utgör ”Hållbart Byggande” ett tillfälle för både oss och våra besökare att knyta värdefulla kontakter, något som vi tror gynnar alla -inte minst vår miljö, avslutar Daniel.

• Miljö, energi

Golvkedjan AB ägs av 46 golv- och plattsättningsföretag, finns på ett 70-tal platser över hela landet och samarbetar med branschens bästa materialleverantörer. Vi tar ansvar för hela processen, från produktval och installation till trygghet och garanti under hela materialets livslängd. Läs om vårt hållbarhetsarbete!