Gomeros Nils Lindgren tillträdde sin nya befattning som CFO den 1 april 2021. Nils har tre ansvarsområden: finans, IR och affärsutveckling.

”Ett litet tillväxtbolag som matchar strikta krav från stora kunder”

Att vara ny på jobbet kan ofta ge ett spännande utifrånperspektiv. Efter dryga 20 års arbete inom finans och tidigare erfarenhet som CFO för ett noterat bolag tillför Gomeros nya CFO Nils Lindgren kunskap och erfarenhet som matchar företagets tillväxtplaner. Några månader in i det nya jobbet delar Nils tankarna om ett område och ett företag som ligger helt rätt i tiden.

– Jag har tidigare erfarenheter av att gå från stora internationella bolag till mindre tillväxtbolag. Skillnaden ligger dock inte så mycket i själva storleken som i hur bolagen drivs. Enkelt uttryckt drivs Gomero av entreprenörskap medan mina tidigare stora arbetsgivare kan vara mer tjänstemannadrivna där alla har en väl avgränsad roll. På Gomero har jag kommit in i ett nytt sammanhang där jag fått bredare ansvarsområden, kommenterar Nils Lindgren.

Global marknad med enorm potential lockar
På Gomero får Nils Lindgren möjlighet utveckla både sig själv och företaget. Arbetet med att skapa lönsam tillväxt skapar en stimulerande och utmanande arbetsmiljö. Att Gomero är en mindre spelare på en internationell marknad med mycket stor potential blev också avgörande när Nils bestämde sig för att ta det nya jobbet.

– Det är få områden som är så globala och samtidigt genomgår en sådan förändring som energisektorn. Behovet att ställa om till en mer hållbar energiförsörjning är enormt. Med det följer också behovet av ett smartare, digitaliserat och mer effektivt underhållsarbete. Gomero matchar den utvecklingen väldigt väl. Bolaget har en stabil grund och lösningar som är uppkopplade och skalbara. I dag har vi kunder i nio länder men behoven finns i väldigt många fler. Transformatorstationerna där vår utrustning sitter ser dessutom ungefär likadana ut världen över. Att vara med och utveckla den affären är därför väldigt spännande. Det är ingen tvekan utan att Gomero kan bidra till omställningen och elektrifieringen av samhället, fortsätter Nils.

Möter de mest stringenta kraven från stora kunder
Gomeros verksamhet kännetecknas av rigorösa krav i alla led. Det gäller allt från kundernas regelverk kring säkerhet och certifieringar till kvalitetsfrågor och support.

– Flera av Gomeros kunder är nästan lika stora som min tidigare arbetsgivare Volvo. En avgörande framgångsfaktor är därför att kunna erbjuda den trygghet stora företag förväntar sig och samtidigt visa engagemanget som finns i det mindre, snabbfotade och rörelsedrivna företaget. Här känner jag att Gomero har lyckats väldigt väl. Från dag ett stod det klart att jag kommit till ett företag med en utpräglad lagkänsla och ett stort personligt engagemang i varje kund. Förutom hög teknisk kompetens är närheten till våra kunder och partner väldigt tydlig.

Förutsättningar att ta nästa steg
Omställningen mot ökad elektrifiering, hållbarhet och kraven det ställer på att skapa smartare och mer robusta distributionsnät gynnar Gomero. Nils Lindgren ser hur företagets tjänster och produkter blir en möjliggörare på en snabbt växande marknad för prediktivt underhåll.

– Resan som genomförts de senaste åren, då bolagsstruktur och balansräkning har städats och styrkts upp har gett Gomero ett bra utgångsläge för expansion. Även om pandemin delvis begränsade möjligheterna till tillväxt under 2020 och början av 2021 visar företaget positiva resultat och har en stark kassa. En kompetent och bred styrelse med mycket kunnande kommer också att bidra till fortsatt framgång. På senare tid har även nyttan av Gomeros lösningar tydliggjorts. Allt fler inser vilket värde våra hållbara lösningar kan tillföra både kunder och samhället i stort. Mot den bakgrunden och med väldigt drivna kollegor vid min sida ska det bli väldigt roligt att få vara med på den fortsatta resan, avslutar Nils Lindgren.

Ett område i början av en mycket stor investeringspuckel
Enligt Euroelectric (DSO investments required for Energy Transition in Europe (deloitte.com) behöver det under perioden år 2020 till 2030 investeras en (1) miljard SEK varje dag inom energidistribution i EU och UK. Det är en ökning med 50 till 70 procent jämfört med perioden 2010 till 2019. Inom segmentet digitalisering och automation, där Gomero är verksamt, är de beräknade investeringarna en halv (0,5) miljard SEK per vecka. Det motsvarar Gomeros årsomsättning femton gånger om.