Gomero driver innovation för en smidig övergång till 4G/5G-nätverk

Gomero driver innovation för en smidig övergång till 4G/5G-nätverk

I telekom-världen kommer övergången från 2G/3G-nätverk till 4G/5G innebära en nödvändig global uppgradering av mobilnätet. Övergången är avgörande för att säkerställa ett robust kommunikationssystem som kan gå i takt med det snabbt framåtskridande arbetet med programvaruutveckling.

För oss på Gomero är det av största vikt att vara i framkant av den här utvecklingen. Med en kundcentrerad och långsiktig strategi är målet alltid att kunna erbjuda en högpresterande lösning med snabb och pålitlig kommunikation. Det är viktigt inte minst när samhällets funktioner är alltmer beroende av ett robust elnät och en säker energiförsörjning, något som i dag är en av våra kunders största utmaningar och som snabbt ökat efterfrågan på digitala lösningar.

En central del av den här utvecklingen är den genomförda uppgraderingen av Gomeros kontrollenhet SIPP till LTE-teknologi (Long Term Evolution) vilket möjliggör en smidig övergång till 4G-kommunikation. Uppgraderingen innebär inte bara högre hastigheter och ökad kapacitet, utan även högre IT-säkerhet med end-to-end-kryptering, vilket är en av de mest pålitliga metoderna för att säkerställa sekretess och säkerhet för digital kommunikation. Därtill stöder uppgraderingen automatisk registrering av underhållsåtgärder, vilket effektiviserar och förenklar hanteringen av enheter i fält.

Fler projekt ska möta framtida behov
Förutom införandet av den nya LTE-teknologin omfattar uppgraderingen och den nya paketeringen även nya funktioner i hårdvaran som är förberedd för att möta framtida behov och nya krav från marknaden. Det innebär att nyutvecklade tilläggsfunktioner snabbt och enkelt kommer att kunna införas. Till exempel tittar man nu på att integrera sensorer som möjliggör automatisk registrering och tillståndsövervakning av SIPP-skåpets ingående komponenter. Här har filtret varit i fokus eftersom det är den del som har kortast livslängd och därför kräver manuell hantering mer ofta än övriga komponenter. Resultatet blir ett effektiviserat underhåll, bättre prestanda och ökad hållbarhet.

Att alltid utgå från kundens behov, både genom utvecklingsfasen och i implementeringen, är en grundläggande princip för Gomero. Genom att prioritera hög prestanda, hållbarhet och säkerhet i varje steg av utvecklingen, vill vi bidra till att forma energisystemets digitala framtid med långsiktiga och innovativa lösningar. Med den senaste omfattande uppgraderingen möjliggör vi en noga förberedd övergång till 4G/5G-nätverket, där teknik och hållbarhet går hand i hand.

Om SIPP™
Gomeros SIPP™ ger elnätbolagen möjlighet till distans- och realtidsövervakning av kritiska komponenter på transformatorstationer. Det stöttar kunderna i övergången från det traditionella, schemalagda underhållet till ett tillståndsbaserat och mer prediktivt underhållsarbete. Genom att använda Gomeros etablerade och säkra infrastruktur för att samla in och analysera stora mängder data möter elnätbolagen marknadens högt ställda krav på hållbarhet, säkerhet och ekonomi. SIPP är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra elnätsägare i nio länder med prediktivt underhåll på transformatorstationen.

Är du kund hos oss och vill veta mer om övergången till LTE? Kontakta gärna:
Nina Lian, Customer Success Manager, Gomero Nordic AB
Tel. +46 (0) 701 45 92 43