Gabriel Ghavami kandidat för priset Årets Nybyggare 2022

GO MO Group AB:s grundare och vd, Gabriel Ghavami, är nominerad till H.M. Konung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare 2022. Utmärkelsen har som syfte att lyfta fram duktiga entreprenörer med utländsk bakgrund, och delas årligen ut på Kungliga slottet av kung Carl XVI Gustaf.

Sverige är i stort behov av mer empati och inkludering – nu mer än någonsin tidigare under min livstid.", säger Gabriel och fortsätter med att säga "måste erkänna att det känns underligt att bli nominerad för en utmärkelse inom näringslivet baserat på ens födelseort. Men, kan jag bidra till att främja entreprenörskap för nysvenskar så blir det hela otroligt mycket enklare att smälta. Denna utmärkelse ökar insatserna och ger ytterligare ansvarskänsla av att föregå med gott exempel för nästkommande generation – både i och utanför bolagsbyggandet.

Gabriel Ghavami startade tillsammans med några likasinnade den digitala marknadsföringsbyrån GO MO Group som idag har kontor i Sverige, England och Indien. Sedan starten 2013 har bolaget utsetts till Gasellföretag och expanderat internationellt, bland kunderna finns Volvo, Munters och Atlas Copco. Bolaget har ca 85 anställda och är sedan 2022 en del av riskkapital-backade byrånätverket Collaboration Art, där Gabriel Ghavami även sitter i styrelsen.

Vidare säger Gabriel att “nomineringen är ett kvitto på att förutsättningarna för vem som helst att lyckas finns i dagens Sverige. Samtidigt som att jag är väl medveten om att samhällsklimatet idag är mycket kallare än när jag växte upp. Årets Nybyggare gör ett enormt viktigt arbete genom att lyfta fram företagare och visa att det går att lyckas i vårt samhälle oavsett bakgrund.

Tävlingen genomförs på regional och nationell nivå. Regionala nomineringskommittéer i fem regioner samt en nationell kommitté bedömer företagare med utländsk bakgrund efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, personligt inflytande och innovation. Vidare beaktas deras livs- och entreprenörsresa.

Priset ska lyfta fram och hedra företagsamma individer med utländsk bakgrund i Sverige och enastående förebilder. Prisutdelningen planeras ske i november 2022.

Genom att riva murar och istället bygga broar gör Årets Nybyggare mycket för att främja Sverige och näringslivet, så det är naturligtvis väldigt ärofyllt att vara en del av det här och jag är oerhört hedrad av att ha fått denna nominering som är en vinst i sig – även om någon annan får priset i slutändan.” - säger Gabriel

Planer för framtiden
Gabriel är fortsatt vd för GO MO Group och driver företaget vidare mot en spännande framtid. Samtidigt är han aktivt engagerad i grundandet av ett riskkapitalbolag som ämnar att investera i entreprenörer som befinner sig i ett utanförskap.

Om det säger han “Tanken är att jag och mina kompisar kan vara den där kontakten som har access till näringslivet och erfarenheter som entreprenören själv inte har. Utöver bolagsbyggandet vill jag även fånga upp ungdomar i gymnasieåldern som lever i utanförskap och göra entreprenörskap till ett valbart alternativ för deras framtid”.

Artikelförfattaren Timothy Larsson är ansvarig för bolagets egna kommunikation.