Behöver förare sommardäck i sommar?

Behöver förare sommardäck i sommar?

Välj rätt däck för säsongen och höj säkerheten, körupplevelsen och långsiktiga besparingar med sommardäck i premiumsegmentet. Läs om hur du får ut mer av däcken.

Våren är på ingång och det betyder att säsongen för sommardäck närmar sig. I Sverige är det lagligt att fortsätta köra med dubbfria vinterdäck även på sommaren, men att undvika att byta till sommardäck inför sommarsäsongen kan medföra säkerhetsrisker i trafiken både för dig själv och andra. När säsongens däckskifte ligger runt hörnet måste förare fundera på att välja rätt däck så att de kan köra säkert, bekvämt och ekonomiskt i sommar.

När temperaturerna börjar stiga på våren rekommenderar Goodyear att förare byter till sommarutrustning på sina bilar. De senaste testerna visar att bromssträckan på vått väglag i 80 km/h vid 15 °C är omkring tolv meter längre med nordiska dubbfria vinterdäck jämfört med sommardäck.[1]

”Ju varmare temperaturerna är, desto större blir skillnaden i prestanda. Om man kör med dubbfria vinterdäck på sommaren förändras fordonets dynamiska beteende, medan de specifika gummiblandningarna och konstruktionerna som används i sommardäck garanterar optimalt slitage med en positiv inverkan på räckvidd, effektivitet och hållbarhet”, säger Laurent Colantonio, Regional Technology Director EMEA, Goodyear.

Varför välja premiumdäck i sommar?

Det finns ett brett sortiment av sommardäck på marknaden och därför är det viktigt att förare känner till de stora skillnaderna i prestanda mellan olika däck. Valet av sommardäck kan ha en drastisk inverkan på bromssträckan med skillnader upp till 15 meter på vått väglag i 80 km/h, och sju meter på torrt väglag i 100 km/h.[2] Även om den inledande kostnaden för att investera i sommardäck av hög kvalitet kan kännas hög så innebär de långsiktiga fördelarna inte bara bättre prestanda och komfort – utan man sparar även pengar.[3]

Det tyska bilmagasinet Auto Bild jämförde körsträckan för 20 sommardäck, och där tog premiumdäcket Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 hem förstaplatsen med 63 200 km. Det är mer än dubbelt så många kilometer som kan köras med däcket som kom sist i testet.[4]

Auto Bild jämförde även priset per 1 000 km körning för 20 sommardäck, vilket visade att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 var det billigaste däcket för 8,70 € per 1 000 km. Det är runt 50 procent billigare än genomsnittspriset per 1 000 km för de sju däcken som kom sist (16,14 €).3 Det innebär i praktiken att man sparar ungefär 50 procent för varje 1 000 km man kör.

Goodyears Eagle F1 Asymmetric 6 har vunnit flera priser, inklusive förstaplatsen i Vi Bilägares sommardäckstest från 2023[5]och fick titeln ”Eco-Master” från tyska Auto Bild1 år samma år. Nyligen korades det även till testvinnare i Auto Bild allrad.[6]

Däcket har innovativa egenskaper som Dry Contact Plus-teknologi vilket hjälper däcket att anpassa sig till körstilen och fordonets behov samt förbättrar prestandan på torrt väglag.[7]På vått väglag gör Wet Braking Pro-teknologin, som baserats på Goodyears erfarenhet inom racing, att däcket har mer mikrokontakt med väglaget för att ge förare bättre väghållning och bromsförmåga.7

– Goodyear bygger på över 125 års erfarenhet för att forma framtidens mobilitet och utveckla marknadsledande däck. I sommar är vi stolta över att presentera ett ännu större sortiment för vårt prisbelönta Eagle F1 Asymmetric 6 som erbjuder en enastående körupplevelse, utmärkt effektivitet och ekonomiska fördelar för förare oavsett vilken bil de kör, säger Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe.

Redo för elbilar

Alla Goodyear-däck har utformats för att passa både elbilar och traditionella bilar med förbränningsmotorer. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 är ett sommardäck med innovativa funktioner som kan hantera elbilarnas högre vikt och vridmoment, samtidigt som det innovativa bullerreducerande slitbanemönstret reducerar buller inuti bilen.7

Goodyears SoundComfort-teknologi kan halvera bullernivån inuti bilen (upp till 4 dB),7 vilket gör däcket perfekt för elbilar där däck- och vägljud står för huvuddelen av det invändiga bullret. Förare får också enastående komfort med ledande funktioner som Goodyears SealTech-teknologi som förseglar punkteringar i slitbanan på upp till 5 mm i diameter. Utvalda dimensioner för Eagle F1 Asymmetric 6 finns tillgängliga med SoundComfort-teknologi eller SealTech-teknologi.

Tips för däckunderhåll

Med rätt underhåll kan förare få ut mer av sina premiumdäck och även spara pengar på sikt.

• Inspektera regelbundet däcken för att kolla efter skador och kontrollera att de uppfyller lagkraven på lägsta mönsterdjup. Slitna däck har det särskilt kämpigt på vått väglag då slitbanan som designats för att forsla undan vatten har slitits bort.
  • Däcktrycket bör kontrolleras en gång i månaden. Däck med för lågt däcktryck gör att fordonet förbrukar mer bränsle, och de slits även ut snabbare vilket i extrema fall kan leda till däckhaveri. Följ alltid fordonstillverkarens anvisningar om däcktryck. Du hittar informationen i bilens förarmanual. Använd aldrig däck under rekommenderat belastningsindex.
  • Undvik kontakt med trottoarkanter och potthål när det är möjligt. Att hitta den mest effektiva rutten och jämn körning kommer dessutom att öka däckens livslängd och förbruka mindre bränsle.

[1] GY:s interna test, bromsförmåga på vått väglag i 80 km/h med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jämfört med Goodyear UltraGrip Ice 3 vid 15 °C, däckdimension 225/45R17, testbil Golf 8, Mireval, Frankrike 2024.

[2]Auto Bilds test av sommardäck 2023 där 50 sommardäck testades för bromsförmåga på vått väglag i 80 km/h, bromsförmåga på torrt väglag i 100 km/h, däckdimension 225/45R18, testbil BMW 3-serien.

[3] Auto Bilds test av sommardäck 2023, där 20 sommardäck jämfördes gällande pris/körsträcka (€/1 000 km).

[4] Auto Bilds test av sommardäck 2023, där 20 sommardäck jämfördes gällande körsträcka.

[5] Vi Bilägare, Sverige, testvinnare (#5/2023), Sverige, 8 däck i test, dimension 245/40R18.

[6] Auto Bild utgåva 11/2024, sommardäckstest 2024, jämförelse av 11 sommardäck i dimension 235/55R19

[7] Jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 6.