Europas åkerier får tillgång till en webbportal för bränslebesparingar

Som ett led i sin kampanj för att hjälpa åkerier att minska sin bränsleförbrukning lanserar Goodyear Dunlop idag en webbplats (www.fleet-fuel-efficiency.eu) med information om hur man kan sänka sina kostnader och minska sin miljöpåverkan.

Enligt en undersökning med mer än 400 åkerichefer säger nästan en tredjedel (28 procent) att brist på information hindrar dem från att göra större bränslebesparingar.

Webbportalen och den tillhörande Twitter-feeden (@efficientfleet) innehåller den senaste branschinformationen: Goodyear Dunlops tips för att hjälpa åkerier minska sin bränsleförbrukning samt fallstudier av miljövänlig fordonsparkshantering.

På webbportalen finns även information om Goodyear Dunlops kommande åkerikonferens Driving fuel efficiency in Europe’s road freight transport. Evenemanget hålls i Bryssel, Belgien, den 25 januari 2012.

Europeiska beslutsfattare, branschexperter och transportakademiker kommer att berätta om de senaste innovationerna, juridiska trenderna och forskningen för att hjälpa åkerier i alla sektorer och regioner att minska sin totala bränsleförbrukning och sina koldioxidutsläpp.  Inledningstalet kommer att hållas av Siim Kallas, vice ordförande i Europeiska kommissionen och kommissionär med ansvar för transport.

”Vi ser webbplatsen som ett forum för åkerier i Europa, med råd, support och information för att förbättra bränsleeffektiviteten”, säger Boris Stevanovic, marknadsdirektör för lastbilsdäck på Goodyear Dunlop Europe.

______________________________________________________________________

Om forskningen

Goodyear Dunlop ville lära sig om de utmaningar Europeiska åkerier står inför idag och genomförde en kvantitativ undersökning av över 400 Europeiska fjärr- och regionaltransportföretag mellan september och november 2011. Respondenter från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen och Benelux kontaktades via e-post och telefon och fick besvara 20 kvantitativa frågor om sina erfarenheter och åsikter om hantering av bränsleeffektivitet. Undersökningsresultaten representerade en mängd företag i sektorn: 60 % fordonsparker med 1–50 lastbilar, 30 % fordonsparker med 51–250 lastbilar och 10 % ännu större fordonsparker. Resultaten kommer att presenteras i sin helhet på Goodyear Dunlops åkerikonferens den 25 januari 2012.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.