Go Further i sommar: Goodyear Blimp kommer till Köpenhamn

• Goodyear Blimp flyger över Köpenhamn den 6–8 augusti
  • Blimp bevakar PURE ETCR från luften
  • Passagerarflygningar över Köpenhamns landmärken

Efter förra årets återkomst till skyarna besöker Goodyear Blimp fler städer och evenemang under 2021, däribland Köpenhamn, och gör på så vis sitt första besök till Danmark under tjugohundratalet. Luftskeppet kommer att flyga över den danska huvudstaden och över ett lopp i den första helelektriska standardvagnsserien för olika bilmärken – PURE ETCR – och ger på så vis motorsportfansen möjligheten att se tävlingen från luften.

Den 6 augusti gör den legendariska Goodyear Blimp ett besök till PURE ETCR-loppet i Köpenhamn. Luftskeppet bevakar det helelektriska loppet från luften, vilket ger motorsportentusiasterna möjlighet att se spänningen ur en ny vinkel på Eurosport. Det här är den första säsongen av PURE ETCR, som presenterar världens mest kraftfulla standardvagnar för nya fans, ditlockade av mästerskapets nervkittlande tävlingsupplägg. Goodyear är exklusiv däckpartner till PURE ETCR och har utvecklat racingdäcket Eagle F1 SuperSport som klarar det enorma drivmomentet och kraften hos dessa maskiner till bilar. Under det danska besöket kommer den ikoniska Goodyear Blimp också flyga över Köpenhamns landmärken och ge de inbjudna passagerarna en upplevelse för livet.

Under färden till Köpenhamn kommer Blimp att göra en tvådagarsresa som startar i Grünberg och sedan passerar Frankfurt an der Oder, Berlin, Schwerin, Lübeck och Fehmarn mellan 3 och 4 augusti. Efter Köpenhamnsvisiten beger sig luftskeppet iväg på en annan Tysklandsresa över Fehmarn, Lübeck, Hamburg, Hildesheim, Kassel, Frankfurt, Mannheim och Stuttgart under den 9 och 10 augusti.

Den Blimp som är aktiv i Europa är ett halvstelt Zeppelin NT-luftskepp. Modellen är den största av sitt slag i världen idag. Däcktillverkarens varumärkesambassadör har svävat över himlen sedan 1910-talet och erbjuder fullständigt unika reseupplevelser. Men den används även för att bevaka viktiga händelser, däribland Le Mans 24-timmars.

Malachy Tuohy, Head of Communications, Consumer Europe berättar: ”Jag är säker på att de danska motorsportfansen kommer att uppskatta att se den ikoniska Goodyear Blimp i skyn. Att luftskeppet kommer till Köpenhamnsloppet av PURE ETCR symboliserar att Goodyear ser tillbaka på sitt arv, men även blickar framåt på hur teknologin kan driva både prestanda och hållbarhet.”

Datum Plats
3 Augusti Wrocław, Grünberg, Frankfurt an der Oder, Berlin
4 Augusti Schwerin, Lübeck, Fehmarn
6 Augusti Passagerarflygningar