Goodyear Dunlop förser miljoner däck med EU-märkning. EU:s nya däckmärkning revolutionerar däckköpet.

Nu är det ett år kvar tills miljoner däck över hela EU-området måste vara märkta med en etikett som visar deras prestanda inom tre viktiga områden. Goodyear Dunlop ger oss en inblick i det enorma jobb som sker bakom kulisserna med att betygsätta mer än 10 000 olika typer och storlekar av däck till personbilar och lastbilar enligt EU:s nya testmetod.

Som ett resultat av den nya EU-lagstiftningen som träder i kraft i november 2012 kommer konsumenter som köper däck hos återförsäljare upptäcka att däck med en standardiserad märkning har ökat. Däckmärkningen ska innehålla information om hur däcket presterar på de tre viktiga områdena rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud . Alla däck till personbilar, lätta och tyngre lastbilar som produceras från och med den första juli 2012 måste ha den här prestandadeklarationen när de säljs och alla däck till personbilar och lätta lastbilar kommer att vara fysiskt märkta med ett klistermärke där den här informationen visas. Goodyear Dunlop är övertygade att det här kommer att öka intresset och kunskapen om däck samt hjälpa konsumenter och fordonsflotteägare att lägga större vikt på prestanda vid köp av däck.

– Den nya EU-däckmärkningen kommer att förändra hur däck säljs och köps. Den tydliggör hur viktiga däck är för vägsäkerhet och vilka kvalitetsfördelar som märkesdäck har. Vi utbildar våra affärspartners i hur märkningen kan hjälpa dem att guida konsumenter till att köpa säkrare och mer miljövänliga däck. För däcktillverkare som Goodyear Dunlop med premiumprodukter av hög kvalitet är den nya däckmärkningen fördelaktig eftersom den ger objektiv och jämförbar information om däckens prestanda, säger Arthur de Bok, koncernchef på Goodyear Dunlop EMEA.

Varje typ av däck och varje storlek kommer att betygsättas och det är däcktillverkarna själva som utför testerna och certifierar däcken. Inom Goodyear Dunlop arbetar mer än 270 testförare, testingenjörer och tekniker i full fart med att samla in data från mer än 10 000 olika typer och storlekar av däck till passagerarbilar och lastbilar i enlighet med den EU-godkända testmetodiken.

– De tre testkriterierna som ingår i däckmärkningen finns redan med i de 50 prestandakriterier som vi utvärderar i det omfattande testprogram som vi genomför för varje ny produkt. Den nya däckmärkningen gör inte att vi behöver lägga till nya testområden men den kräver kompletterande certifieringar och graderingar enligt de specifika testmetoderna som EU har enats om, förklarar Emmanuel Robinet, chef för Goodyear Dunlops avdelning för däckutvärdering.

Jens Völmicke, Goodyear Dunlops kommunikationsdirektör EMEA säger:

– Vi har märkt att väldigt lite information om EU-däckmärkningen har kommunicerats hittills. Därför tar vi fram en rad utbildningsverktyg, utbildningar och evenemang, exempelvis Vägsäkerhetsdagarna som riktas till olika samarbetspartners och intressenter. Syftet är att se till att slutkonsumenterna får informativa och kloka råd om både fördelarna och utmaningarna med den nya EU-däckmärkningen.

Jean-Pierre Jeusette, generaldirektör för Goodyear Innovation Center i Luxembourg, förklarar:

– För en stor däcktillverkare som Goodyear Dunlop, som sålde mer än 70 miljoner däck i Europa, Mellanöstern och Afrika under 2010, innebär det här att tusentals däck av olika typer och storlekar måste certifieras och att miljoner av dessa ska märkas fysiskt. En så enkel sak som att sätta på ett klistermärke på däcket har en oerhörd inverkan på både tillverkning och logistik. Det kräver omfattande investeringar i nya maskiner, utrustning och uppgraderade IT-system. Vi kommer att ha alla nödvändiga processer på plats när den nya märkningen införs. EU:s däckmärkning gynnar konsumenter, fordonsflotteägare och däckköpare genom att den fungerar som en guide till att köpa säkrare och mer bränsleeffektiva däck, något som kan få en positiv effekt för alla medborgare inom EU

Om Goodyear Dunlop:

 Goodyear har 111 års erfarenhet av att utveckla en oerhört viktig del av fordonet – nämligen däcket. Vi anser att vi har ett ansvar att vara aktiva i däcksäkerhetsdebatten och vi vill bidra till säkrare mobilitet.

 Goodyear Dunlop har signerat och engagerar sig i ERSC – den europeiska trafiksäkerhetsstadgan (The European Road Safety Charter).

 Goodyear Dunlop har ända sedan starten gett sitt stöd för EU:s däckmärkning som syftar till att göra det lättare för konsumenter att bedöma däckens prestanda ur miljö- och säkerhetsperspektiv.

 Goodyear Dunlop stöder införandet av ett obligatoriskt system för mätning av däcktryck – ett elektroniskt system som övervakar lufttrycket i ett däck – som kommer att finnas i alla nya bilar som produceras från och med 2012 och som ska finnas i alla bilar år 2014.

 Goodyear Dunlop stöder idén att EU:s medlemsstater ska införa lagstiftning kring vinterdäck för att förbättra vägsäkerhet på vinterväglag.

 Goodyear samarbetar med samarbetspartners och andra intressenter för att visa på vikten av vägsäkerhet.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.