Goodyear Dunlop utökar sin testverksamhet för vinterdäck med ny anläggning i Finland

Ivalo, Finland, 4 December 2014 – Goodyear Dunlop öppnar en ny testanläggning för vinterdäck, The Arctic Center, i Ivalo i nordöstra Finland.

Idag skedde det officiella öppnandet av den nya anläggningen och invigningen hölls av Jean-Pierre Jeusette, General Director of Goodyear´s Innovation Center samt Laurent Colantonio, Director of Global Tire Performance Prediction.  Även Ludvig Nauckhoff, General Manager Goodyear Dunlop Nordic välkomnade.

The Arctic Center är beläget 300 km norr om polcirkeln nära staden Ivalo i nordöstra Finland. Testbanan är en av Europas ledande testanläggningar för vinterdäck och med start idag används den enbart av Goodyear Dunlop. Testanläggningens läge är noga utvalt och dalen som den ligger i bidrar med ett mikroklimat som är mycket lämpligt för test av vinterdäck i snö- och isförhållanden ända från november till tidig april.

Testbanan är hyrd av Action Park, med bas i Finland, och Goodyear har exklusiv tillgång till banan under överskådlig framtid.

På The Arctic Center finns flera snö- och isbanor för olika tester, modern IT-utrustning samt flertalet garage för förberedelse och förvaring av testfordon och däck. Området är inhägnat för att på bästa sätt skydda känslig information om prototyper och nyheter.

– Vi är mycket glada över att kunna lansera The Arctic Center. Möjligheten att kunna utföra tester i ideala förhållanden på både snö och is är ovärderlig. Tester av vinterdäck kan inte göras enbart i laboratoriemiljö, det krävs att allt testas i verkligheten vilket är en förutsättning för att kunna utveckla toppmodern däckteknologi, förklarar Jean-Pierre Jeusette, Director General of Goodyear´s Innovation Center.

Förutom testerna i Finland genomgår alla Goodyear Dunlops samtliga vinterdäck omfattande tester på anläggningar i Frankrike, Luxemburg, Schweiz och Nya Zeeland. Den geografiska spridningen tillåter att tester kan göras året om på olika underlag och i olika väderförhållanden. The Arctic Center kommer ytterligare att öka dessa möjligheter och bekräftar företagets stora engagemang för test och utveckling av högkvalitativa vinterdäck som syftar till att överstiga förväntningarna på marknaden.

Anläggningen har nyligen använts till att testa det nya europeiska vinterdäcket UltraGrip 9 som lanserades i september i år. Däckets erkända kvaliteter på snö testades och förbättrades delvis på Ivalo Arctic Center.

– Vi är mycket nöjda med överenskommelsen. Infrastrukturen på den nya anläggningen och erfarenheten som redan finns där kommer att stärka Goodyear Dunlops förmåga och kapacitet att testa vinterdäck för både konsument- och lastbilsdäck. Vi kommer nu och i framtiden att kunna använda en anpassad snö- och is anläggning efter våra behov, för att ytterligare stödja utveckligen av nya innovativa vinterdäck och koncept, säger Laurent Colantino, Director of Global Tire Performance Prediction.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 51 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas framtidens produkter som sätter branschstandarden för prestanda. Goodyear grundades 1898 och företagets innovationer har satt nya standarder för bilindustrin i mer än 100 år. För mer information: http://www.goodyear.se

.