Goodyear EfficientGrip Performance 2 är testvinnare i Aftonbladets sommardäckstest

Goodyear EfficientGrip Performance 2 tar hem topplaceringen i Aftonbladets sommardäckstest 2024. Däcket fick det högsta övergripande betyget som bland annat omfattar hög prestanda i testet för köregenskaper på vått underlag och i testet för subjektiva köregenskaper på vått underlag.[1]

Aftonbladet testade totalt tio sommardäck och Goodyear EfficientGrip Performance 2 knep förstaplatsen med bäst totalpoäng av de testade däcken.

”Goodyear är alldeles utmärkt, för att inte säga idiotsäkert, i alla situationer på våt asfalt”, skriver Aftonbladet. Aftonbladet hyllar också däckets komfort genom att beskriva det som tyst. Däcket beskrivs även som lättrullat. Aftonbladet sammanfattar däckets prestation med följande uttalande: ”Subjektivt är det faktiskt ännu mer överlägset än vad poängen anger.”1

Ben Crawley, Sales General Manager Replacement Consumer Europe North, Goodyear: ”Vi är extremt glada över att Goodyear EfficientGrip Performance 2 fortsätter att imponera på testare i Europa. Att uppnå högsta betyg i testet återspeglar teknologi i världsklass och innovationer som används i varje Goodyear-däck.”

Balanserad övergripande prestanda

Goodyear EfficientGrip Performance 2 är populärt tack vare sina många banbrytande teknologier. Däcket har Goodyears Mileage Plus-teknologi som använder en slitbana med hög elasticitet för att sänka antalet skador från tuffa vägförhållanden. Detta ökar i sin tur körsträckan utan att påverka prestanda på vått och torrt väglag.

Däcket hjälper förare att köra längre samtidigt som det levererar hög prestanda, inklusive A-märkning för grepp på vått väglag enligt europeisk däckmärkning. Det har också hela 50 procent längre körsträcka än sin föregångare.[2]

Wet Braking-teknologin använder längre och fler greppande kanter för att forsla undan mer vatten och möjliggöra kortare bromssträckor på vått väglag.

Samtidigt ger Dry Stability Plus större ribbor i mitten på slitbanan som säkerställer bättre styvhet och kurvtagningsförmåga.

[1]Aftonbladet. TEST: Bästa & sämsta sommardäcken 2024. Publicerad den 16 mars 2024. Dimension 225/45R17.

[2]Interna uppskattningar. Jämfört med föregångaren EfficientGrip Performance. Däckdimension: 205/55R16 91V; bil: VW Golf 7, plats: öppna vägar i Luxemburg och Frankrike.