SoundComfort Technology

Goodyear gör körningen tystare med SoundComfort för sommardäck

Goodyears SoundComfort-teknik minskar bullernivåerna inne i bilen med i genomsnitt fyra decibel* jämfört med däck utan skum.

Goodyear presenterar sitt nya sommardäcksutbud med 23 dimensioner med SoundComfort-teknik. Efter att framgångsrikt ha implementerat tekniken i sitt sommardäcksortiment kan Goodyear nu erbjuda konsumenter möjligheten att välja sommardäck med SoundComfort-teknik.

En tystare körning är en komfortabel körning. Det finns dock många element som skapar buller i en bil: vind, körhastighet, vägförhållanden, motor- och konstruktionsbuller samt däcken. När man försöker minska kupébullret är ett av de mest kostnads- och vikteffektiva sätten att anpassa däcken, jämfört med andra fordonslösningar, som till exempel fjädringen.

En av de största bullerkällorna när det gäller däck är resonans från däckets geometri, skapad av luftvibrationer som överförs till bilens konstruktion. Goodyears SoundComfort-teknik är inriktad på att minska den resonansen.

Goodyear använder sig av polyuretanskum med öppna celler som fästs på däckets inneryta. Det avancerade skumlagret i däcket minskar luftvibrationerna, vilket bidrar till en avkopplande atmosfär för förare och passagerare, och det blir lättare att lyssna på musik eller prata under färden. Utan att kompromissa med köregenskaperna gör skummet kupén dubbelt så tyst*, jämfört med däck utan skum.

Skummet är lätt nog att inte påverka miltal, rullmotstånd eller maxhastighet.

I över 100 år har Goodyear drivit den tekniska utvecklingen för däck framåt. Vår SoundComfort-teknik är ett bra exempel på detta. Vi gör färden mer komfortabel genom tystare körning. Och när föraren kan fokusera mer på vägen ökar dessutom säkerheten, säger Martijn de Jonge, Brand Director Consumer PBU EMEA.

*Baserat på invändiga vägmätningar. Testat i oktober 2010; däckstorlek 245/40R18; testbil; Audi A8; plats: testbanan för buller på GIC*L.