Goodyear i samarbete med Lockheed Martin för att kommersialisera mobilitet på månen

Fordonsdäck utformade för extrema temperaturer, en sjättedels gravitation och kraterterräng

Goodyear Tire & Rubber Company har levererat essentiella produkter till NASA:s Apollo-program, däribland Apollo 11-rymdfärden, som landade på månen för 53 år sedan. Företaget fortsätter denna tradition och fokuserar nu på däck till månfordon genom ett samarbete med Lockheed Martin (NYSE:LMT) kring utvecklingen av ett fordon för användning på månen.

Sedan Apollo har Goodyear fortsatt med sitt innovationsarbete i samarbete med NASA för att utveckla däck för månfordon. Målet för företagens samlade team är att bli först med att etablera en utvidgad kommersiell fordonsverksamhet på månen. Goodyear bidrar med sin stora erfarenhet av en uppdragskritisk komponent vid färden på månens yta, nämligen däck.

”Inom NASA:s Artemisprogram som undersöker möjligheterna att bosätta sig och arbeta på månen finns det ett tydligt behov av transporter på månens yta och vi avser att möta det med fordon som kan köras av astronauter eller autonomt utan besättning”, säger Kirk Shireman, Vice President för Lunar Exploration Campaigns på Lockheed Martin. ”Vi utvecklar denna nya generation mobila månfordon för att kunna erbjuda dem till NASA och kommersiella bolag eller andra rymdorganisationer, och dessutom ge vårt stöd till vetenskapen och mänsklig utforskning. Detta tillvägagångssätt är ett exempel på NASA:s önskan om att industrin tar ledningen med kommersiella insatser, vilket gör att organisationen kan vara en av flera kunder.”

Under utvecklingen av mobilitet på månen och förmågan att stå emot dess utmanande förhållanden har Goodyear dragit nytta av sin avancerade teknologi för luftfria däck som används inom mikromobilitet, autonoma pendlings- och passagerarfordon på jorden. Företagen utnyttjar redan sin befintliga expertis i projektet, exempelvis vid koncepttester på testplatser med måndamm.

”Allt vi lär oss av att tillverka däck för månens extremt svåra driftsmiljö kommer att hjälpa oss att göra bättre luftfria däck för användning på jorden”, säger Chris Helsel, Senior Vice President för den globala verksamheten och Chief Technology Officer på Goodyear. ”Det kommer att bidra till vårt slutmål som är att skapa förutsättningar för mobilitet oavsett plats. En annan viktig sak är hur hedrande det är att få skriva historia med det här prestigefyllda företaget som vet hur man tar jättekliv inom forskning och mobilitet.”

Apollo-månbilarna byggdes medvetet för enbart några dagars exkursioner inom åtta kilometer från landningsplatsen. I framtiden kommer färderna att gå genom besvärlig terräng, sträckorna kommer att vara mycket längre och temperaturerna högre och mer extrema. Ny däckkapacitet måste utvecklas för att öka livslängden till flera år och dessutom överleva nätter där temperaturen kan falla under -150 grader och dagar med temperaturer över 120 grader Celsius.

Lockheed Martin leder detta växande team i kraft av sitt mer än 50 år långa samarbete med NASA om farkoster för människor och robotar till yttre rymden, till exempel NASA:s rymdfarkost Orion för undersökningsuppdrag inom Artemis och ett antal planetära rymdfarkoster till Mars. Företaget kommer även att sköta utvecklingen av programmets kommersiella processer och samarbetet med NASA och globala rymdorganisationer. Lockheed Martin har även hjälpt NASA att utforska alla planeter i vårt solsystem, och fortsätter att utveckla nya teknologier för framtida rymduppdrag.

En annan medlem i teamet är MDA från Kanada som nyligen presenterade en kommersiell robotarmsteknik som kommer att användas i månfordon klassade för människor. Armen blir ett värdefullt stöd för astronauter men den bidrar även med fler funktioner på helt autonoma uppdrag med månbilen.

Sammantaget öppnar teamens unika perspektiv och delade expertis för nya utmaningar och marknadsstrategier som nu kan analyseras för första gången någonsin. Företagen förväntar sig ha sitt första fordon på månen i tid för NASA:s första månlandning där den första kvinnan och den första icke-vita personen ska gå på månen, vilket i nuläget är planerat till 2025.

Om Lockheed Martin
Lockheed Martin Corporation, med huvudkontor i Bethesda, Maryland, är ett globalt företag inom säkerhet och rymdteknik. Företaget har cirka 114 000 anställda över hela världen och arbetar främst med forskning, konstruktion, utveckling, tillverkning, integration och hållbarhet för avancerade teknologisystem, produkter och tjänster. Följ @LMNews på Twitter för nya tillkännagivanden och senaste nytt från företaget och följ @LMSpace för att ta reda på mer om de senaste teknologierna, uppdragen och människorna bakom framtiden i rymden.