GOODYEAR INLEDER SAMARBETE MED CITROËN FÖR ATT LEVERERA SJÄLVKÖRANDE URBAN MOBILITET

Goodyear presenterar en prototyp av sitt sfäriska Eagle 360-konceptdäck, specialutformad för nya Citroën Autonomous Mobility Vision

Citroën Autonomous Mobility Vision återspeglar den ikoniska franska tillverkarens framtidsvision om självkörande urban mobilitet för alla. Citroën Autonomous Mobility Vision baseras på en självkörande, elektrisk multiriktad plattform som kallas ”The Citroën Skate”, som kan bära ett antal olika ”Pods”, vilket gör att den kan rikta sig till en mängd olika mobilitetsupplevelser eller- tjänster. Goodyear inledde samarbetet med Citroën för att förverkliga visionen genom att utveckla en skräddarsydd prototyp av det sfäriska konceptdäcket Eagle 360.

Citroën Skate och ”Pod”-koncepten inspirerades av The Urban Collëctif, ett projekt mellan Citroën, den internationella hotellkoncernen Accor och medieföretaget JCDecaux. Fordonet och däcken presenterades i Paris.

”Vi är stolta över att presentera prototypen av vårt sfäriska konceptdäck som en väsentlig del av Citroën Autonomous Mobility Vision-konceptet”, förklarar Hans Vrijsen, Managing Director, Original Equipment på Goodyear. ”Formen gör Eagle 360-prototypen kompakt, smidig och manövrerbar, och är perfekt för framtidens urbana och självkörande mobilitetslösningar.”

I över 120 år har Goodyear ständigt sökt innovationer och uppfinningar. Allt eftersom mobilitet har utvecklats, har Goodyear inlet partnerskap med pionjärer inom allt från utforskandet av månen till hastighetsrekord på land för att driva på förändringen och utvecklingen. Goodyear lanserade Eagle 360-konceptet för första gången på den internationella bilmässan i Genève 2016, och följde upp under 2017 med en andra iteration, Eagle 360 Urban-konceptet. Tidskriften Time utsåg Eagle 360-konceptet till en av de 25 bästa uppfinningarna under 2016[1].

Eagle 360-prototypen tar inspiration från dessa koncept och delar flera innovativa egenskaper med dem, och lanserar dessutom egna nya funktioner:

Hög manövreringsförmåga: Den sfäriska formen gör att det multiriktade prototypdäcket kan röra sig i alla riktningar och ge både manöverförmåga och passagerarkomfort. Eagle 360-prototypen ger en jämn körning genom att skapa en lättflytande sidorörelse. Det hjälper Citroën Skate-plattformen att enkelt passera hinder.

Underhållsfritt: Eagle 360-prototypen är ett icke-pneumatiskt däck. Det finns inget behov av tryckövervakning och ingen risk för punkteringar, minimerar detta stilleståndstiden för Citroën Autonomous Mobility Vision.

Håller länge: Med fyra gånger så stor slitbana som ett standarddäck slits Eagle 360-prototypen också fyra gånger långsammare än ett traditionellt däck, vilket leder till att däcket behöver bytas mindre ofta.

Ökad körsträcka: Genom att använda en styv innerkonstruktion och en gummiblandning med lågt rullmotstånd, är Eagle 360-prototypen utformad för låg deflektion vid punkten för kontakten med vägytan. Detta kan bidra till att minska energiförluster och sänka rullmotståndet, vilket kan vara till hjälp att utöka batteriräckvidden för ett elfordon.

Konsekvent grepp: Genom att använda hexagonsajpning är Eagle 360-prototypen utformad för att ge konsekvent grepp oberoende av körriktning.

Detta är det senaste i en serie partnerskap mellan Goodyear och Citroëns designteam, och bygger på deras senaste samarbete om det självstyrande, anslutna, elektriska Citroën 19_19 Concept som presenterades för att fira Citroëns hundraårsjubileum 2019.

Genom hela projektet har teamet bakom Goodyears avancerade designstudio haft ett nära samarbete med Citroëns designteam för att designa och leverera en skräddarsydd Eagle 360-prototyp som harmonierar helt med visionen och målen bakom Citroën Autonomous Mobility Vision.

”Konceptdäck är grunden för att ett innovativt företag som Goodyear ska engagera sig i framtida mobilitetsutmaningar och utveckla nya, banbrytande produkter och tjänster. Det är en ära för oss att ha samarbetat med Citroën på det här unika mobilitetsprojektet och att ha tagit ännu ett steg i utvecklingen av ett av våra mest innovativa koncept”, avslutar Vrijsen.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 72 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu