Goodyear lanserar det europeiska dubbfria vinterdäcket UltraGrip Performance 3

Goodyear lanserar det europeiska dubbfria vinterdäcket UltraGrip Performance 3

Goodyear lanserar nästa generation av UltraGrip vinterdäck, det europeiska dubbfria däcket UltraGrip Performance 3, för europeiska vintervägar. Den innovativa produkten tar ett steg framåt när det gäller prestanda och att uppfylla marknadens behov.

Med trenden mot större och kraftfullare fordon, som SUV:ar och elbilar, har konsumenternas efterfrågan skiftat mot premiumdäck med beprövad hög prestanda och effektivitet.

Nya UltraGrip Performance 3 minskar komplexiteten i vinterportföljen. Däcket blir efterträdare för de båda europeiska dubbfria däcken UltraGrip 9+ och UltraGrip Performance+. I september 2023 kommer däcket att finnas tillgängligt i hela 94 storlekar från 14 till 21 tum, som passar ett bredare utbud av personbilar och är lämpliga såväl för fordon med förbränningsmotor som för el- och hybridfordon.

En europeisk konsumentundersökning utförd av Buzzback1 fann att de viktigaste egenskaperna med ett vinterdäck var dess förmåga att prestera bra under alla vinterförhållanden, på snö och på våta och torra vägar. Detta har drivit Goodyear till att leverera ett mångsidigt däck med en ännu mer balanserad vinterprestanda än den redan prisbelönta föregångaren.

Enastående prestanda bekräftad av TÜV Süd

Ett test som nyligen utfördes av den oberoende tyska testmyndigheten TÜV Süd bekräftar att UltraGrip Performance 3, jämfört med fyra premiumkonkurrenter, leder i väghållning på snö, bromsning på vått och bromsning på torrt. 2

Speciella egenskaper gör den perfekt för en mängd olika fordon, inklusive kraftfulla elbilar.

Snow Protect Technology ger ökad sajpdensitet och erbjuder en mängd greppkanter för optimalt väggrepp. Dessutom förbättrar "snöklor", längre spår i skuldrans kant, prestandan på mjuk och djup snö.

Wet Braking+ Technology med ett optimerat runt fotavtryck ger bättre vattendränering. Vatten skjuts åt sidan snarare än framåt, vilket minskar risken för vattenplaning och ger utmärkt prestanda under våta körförhållanden.

Innovativa 3D-sajpningar i skuldran av däcket ökar däckens styvhet och förbättrar prestandan på torra vägar.

Tack vare speciella däckfunktioner som förbättrar effektiviteten och minskar inre buller är UltraGrip Performance 3 även EV-redo. Rullmotståndet har minskat med upp till 3 % 3 och däckvikten med upp till 10 % 3 över hela sortimentet. Dessutom minskar en mer aerodynamisk sidoväggsform turbulens och förbättrar luftflödet.

Utöver det minskar en ny bullerreducerande mönsterdesign inre buller med upp till 36 % (upp till 2 dBA) över hela sortimentet. 3 Goodyears SoundComfort Technology kommer att läggas till i det framtida sortimentet vilket resulterar i en bullerreducering på upp till 50 % (upp till 4 dBA). 4

För att klara av det extrema vridmomentet hos elbilar erbjuder UltraGrip Performance 3 en innovativ slitstark slitbaneblandning, medan 3D-sajpningar ger mer stabilitet för att stå emot de starkare krafterna.

UltraGrip Performance 3 passar de senaste och mest populära fordonen på marknaden, såsom Alfa Romeo Giulia, Audi A6/S6, BMW i4 M50, BMW 4-serie Gran Coupé, Cupra Formentor, Tesla Model S Plaid eller Smart #1, Toyota Aygo X eller Volvo C40/XC40.

Omfattande sortiment innehåller 94 artiklar med 13 nya dimensioner

Maj 2023 Juni 2023 Juli 2023 Aug-23 Sep-23
175/65R17 87H (NY) 175/65R14 82T 175/65R15 84T 275/35R20 102W XL (NY) 285/30R19 98W XL (NY)
175/65R14 86T XL 175/65R15 88T XL 195/55R18 93H XL (NY)
185/65R15 88T 195/55R16 87T 275/30R21 98W XL (NY)
185/65R15 92T XL 195/55R16 87H
195/65R15 91T 215/55R16 97H XL
195/65R15 91H 205/50R17 93H XL
195/65R15 95T XL 205/50R17 93V XL
215/65R16 98H 215/50R17 95V XL
215/65R16 102H XL 225/50R18 99V XL
185/60R15 84T 235/50R18 101V XL
185/60R15 88T XL 235/50R19 103V XL
195/60R16 93H XL 205/45R16 83H
205/60R16 92T (NY) 205/45R17 88V XL
205/60R16 92H 225/45R19 96V XL
205/60R16 96H XL 235/45R17 97V XL
205/60R16 96V XL 235/45R20 100W XL
215/60R16 99H XL 245/45R18 100V XL
175/60R18 85H (NY) 245/45R19 102V XL
195/55R16 91H XL 245/45R20 103V XL
205/55R16 91T 255/45R18 103V XL
205/55R16 91H 255/45R19 104V XL
205/55R16 94H XL 265/45R20 108V XL
205/55R16 94V XL 205/40R17 84V XL (NY)
205/55R17 95V XL 215/40R18 89V
215/55R17 98V XL 225/40R18 92V XL
225/55R17 97H 225/40R19 93W XL
225/55R17 101V XL 225/40R18 92V XL
235/55R17 103V XL 225/40R19 93W XL
215/50R18 92V 235/40R18 95V XL
225/50R17 94H 245/40R18 97V XL
225/50R17 98H XL 245/40R18 97W XL
225/50R17 98V XL 255/40R18 99V XL
215/45R16 90V XL 235/40R19 96V XL
215/45R17 91V XL 255/40R19 100V XL
215/45R18 93V XL 285/40R19 107V XL (NY)
225/45R17 91H 255/40R20 101W XL
225/45R17 94H XL HL255/40R20 103V (NY)
225/45R17 94V XL 235/35R19 91W XL
225/45R18 95V XL 245/35R19 93W XL
235/45R18 98V XL 255/35R19 96W XL
235/45R19 99V XL HL245/35R20 98V (NY)
255/45R20 105V XL 255/35R20 97W XL (NY)
225/40R18 92W XL HL255/35R20 100V (NY)
245/40R19 98V XL
295/35R21 107V XL

(1) Buzzback Winter Tire Exploratory: Claims Evaluation Report, 2022. Genomfört i Tyskland, Italien, Frankrike, Sverige och Polen.
(2)
Jämfört med den näst bäst testade konkurrenten. Testad mot fyra senaste tillgängliga modellerna från huvudkonkurrenter inom vinterns högpresterande segment (Bridgestone BlizzakLM005, Pirelli Cinturato Winter 2, Continental WinterContactTS 870, Michelin Alpin 6). Testad av TÜV SÜD Product Service GmbH i december 2021 – februari 2022 på begäran av Goodyear. Testad däckdimension: 205/55 R16. Testbil: VW Golf VIII, Testplats: Goodyear Arctic Center Saariselkä. Goodyear Proving Grounds Mireval. Rapportnummer: 713234277-BM. Fullständig information om rapporten finns på https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports.html.
(3)
Jämfört med föregångaren UG Performance +
(4)
Beroende på typ av fordon, hastighet och vägbana. Baserat på invändiga vägmätningar, testat februari 2018, januari 2018, november 2017 och oktober 2011 av Goodyears tekniker i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 74 000 anställda och tillverkning på mer än 57 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
    Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181