Goodyear lanserar UltraGrip Ice 3

Goodyear lanserar UltraGrip Ice 3

Nya nordiska dubbfria vinterdäcket levererar enastående vinterprestanda

Goodyear tillkännager lanseringen av det senaste nordiska dubbfria vinterdäcket, UltraGrip Ice 3. Den nyskapande produkten tar ett steg framåt när det gäller prestanda och att möta marknadens behov. Däcket är speciellt utvecklat för de unika kraven på den nordiska marknaden och ingår i Goodyears mest heltäckande vinterutbud någonsin. UltraGrip Ice 3 kommer att vara tillgängligt från kvartal två 2023.

Trenden mot allt större och kraftfullare fordon återspeglas i större däckdimensioner, där segmentet 19"+ har en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 44 %.1 UltraGrip Ice 3 svarar på marknadstrenden genom att lanseras i en rad olika dimensioner från 15" till 21". Modellerna passar ett stort urval av bilar, från vanliga personbilar till SUV:ar, och är lämpliga såväl för fordon med förbränningsmotor som för el- och hybridfordon. Trenden återspeglas även i att 80 % av de totalt 43 tillgängliga dimensionerna är 17" eller större.

Enligt en konsumentundersökning som Buzzback genomförde 2021 var väggrepp, valuta för pengarna och hållbarhet de viktigaste egenskaperna hos vinterdäck.2 För dubbfria vinterdäck som UltraGrip Ice 3 framkom det att låg ljudnivå, valuta för pengarna och ett tillförlitligt varumärke var de viktigaste faktorerna för konsumenterna.

Modern teknologi för ledande prestanda

Med en rad nyskapande egenskaper sätter Goodyear riktmärken för prestanda när det gäller dubbfria vinterdäck. Ett nyligen genomfört test av den oberoende nordiska testmyndigheten UTAC (tidigare Test World) slår fast att UltraGrip Ice 3 är ledande när det gäller väggrepp, bromsförmåga och väghållning på is samt väghållning på snö.7

Däcket bygger på den senaste teknologin som tar dess prestanda till nästa nivå. Särskilda egenskaper gör att det passar perfekt för en mängd olika fordon, inklusive kraftfulla och tunga SUV:ar och elbilar. Teknologin Ice Handling+ består av en optimerad och 20 % större kontaktyta4, som ger utmärkta köregenskaper på is även för tyngre fordon.

Snow Braking-teknologin har ett optimerat slitbanemönster med tätare sajpningar och ett större antal mönsterklackar, vilket ger 21 % fler greppkanter5 och förbättrad bromsförmåga på snö även vid hög belastning.

Ice Grip-teknologin består av en innovativ gummiblandning som ger bättre kontakt med isen. Den är 35 % mjukare vid låga temperaturer än sin föregångare3, vilket gör att den förblir elastisk och ger utmärkt grepp även under extremt kalla förhållanden.

Samtidigt är den nya gummiblandningen mer slitstark – i kombination med en 20 % större kontaktyta4 klarar den av elbilarnas höga vridmoment.

Tack vare den nya gummiblandningen och övriga däckegenskaper är UltraGrip Ice 3 även EV-redo. Dels har rullmotståndet minskats med upp till 10 %6, vilket förbättrar fordonets effektivitet och förlänger räckvidden för elbilar. Dels minskas utvändigt buller med upp till 2 dBA för hela sortimentet6, tack vare ny bullerreducerande mönsterdesign. Dessutom har 25 % av dimensionerna år 2023 och 50 % år 2024 utrustats med SoundComfort-teknologi, vilket resulterar i upp till 50 % lägre bullernivå inne i bilen (en minskning med upp till 4 dBA).8

UltraGrip Ice 3 passar de senaste och mest populära fordonen på marknaden, som BMW iX1, Ford Mustang Mach-e, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona, Lexus RS, Nissan Ariya, Tesla Model 3, VW ID.4/ID.5 och VW ID. Buzz.

Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear: ”Vi är mycket glada över att presentera det enastående UltraGrip Ice 3 för våra återförsäljare, speciellt utvecklat för de nordiska vinterförhållandena. Vi erbjuder dem ett enastående dubbfritt vinterdäck som uppfyller kundernas höga krav och som passar för en mängd olika bilar.”

Heltäckande produktutbud som omfattar 43 artiklar och 3 nya dimensioner

225/45R17 94T XL SCT
245/45R19 102T XL SCT
235/55R18 104T XL SCT

(1) ETRMA - Danmark undantaget. Runflat och lätt lastbil undantagna.
(2) Buzzback konsumentundersökning: Studded Tire Exploratory and Claims Evaluation 2021.
(3) Jämfört med UltraGrip Ice 2.
(4) Internt test jämfört med UltraGrip Ice SUV Gen-1, 2022.
(5) Internt test jämfört med UltraGrip Ice 2, 2022.
(6) Internt test jämfört med föregångare, UG Ice SUV Gen-1 & UG Ice 2, 2022/2023
(7) Jämfört med de fyra senaste tillgängliga modellerna från huvudkonkurrenterna i segmentet för nordiska friktionsdäck (Pirelli Ice Zero FR, Michelin X-Ice Snow, Nokian Hakkapeliitta R5, Continental VikingContact 7). Testat av UTAC (tidigare Test World) i december 2022 och januari 2023 på begäran av Goodyear. Testad däckdimension 245/45R18 100T&H XL, testbil BMW 520i, testplats: Ivalo, Lappland. Fullständig information om rapporten finns på https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports.html.
(8) Beroende på typ av fordon, hastighet och vägbana. Baserat på invändiga vägmätningar, testat februari 2018, januari 2018, november 2017 och oktober 2011 av Goodyears tekniker i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.