Nya Goodyear UltraGrip Ice 3 toppar flera nordiska vinterdäcktest

Nya Goodyear UltraGrip Ice 3 toppar flera nordiska vinterdäcktest

Det nya nordiska friktionsdäcket UltraGrip Ice 3 från Goodyear har designats specifikt för nordiska vinterförhållanden. I de senaste nordiska däcktesterna övertygar UltraGrip Ice 3 med en balanserad prestanda vilket resulterat i flera topplaceringar.

I finska Moottoris1 vinterdäcktest som jämfört fyra nordiska friktionsdäck i premiumsegmentet samt fyra dubbade budgetdäck, fick UltraGrip Ice 3 bäst betyg av samtliga åtta testade däck och kröntes till Testvinnare.

UltraGrip Ice 3 hamnade dessutom i toppen på finska Tekniikan Maailmas3 vinterdäckstestet där det tog hem en delad förstaplats bland nio testade nordiska friktionsdäck.

Utmärkta egenskaper på is och snö
Enligt Moottori1 har testvinnaren UltraGrip Ice 3 avsevärt bättre prestanda på is jämfört med föregångaren och uppvisar bäst prestanda i väghållning på is samt bromsförmåga på is och snö. Därmed blev det prisat av tidskriften med motiveringen ”enastående grepp på is och snö”5. På asfalt ger däcket bäst prestanda när det kommer till väghållning på vått väglag. ”Säkert och enkelt att köra i väta”5 skriver Moottori.

UltraGrip Ice 3 övertygade också experterna från den finska tidskriften Tekniikan Maailma2 där det fick toppbetyg i bromsförmåga och acceleration på snö. Enligt tidningen är ”Goodyears grepp på is på samma nivå som de bästa friktionsdäcken”5. Redaktörerna hyllade däckets ”balanserade egenskaper i alla förhållanden”5 och de låga bullernivåerna.

En balanserad helhetsprestanda
Goodyears däck utmärkte sig även i tester i Sverige. I motormagasinet Vi Bilägares3test av nordiska friktionsdäck placeras Goodyear UltraGrip Ice 3 på andra plats där däckets särskilda balanserade egenskaper i olika vinterförhållanden lyfts fram. ”Goodyear är bästa valet om du kör mest på barmark men ändå vill ha bra is- och snögrepp”. Goodyear är bästa valet om du kör mest på barmark men ändå vill ha bra is- och snögrepp

Vi Bilägare3tillägger: ” Föregångarna har utmärkt sig som nordiska friktionsdäck som presterar väl på våta vägar. Nykomlingen behåller denna marknadsposition men har också förstärkt vintergreppet.Föregångarna har utmärkt sig som nodriska friktionsdäck som presterar väl på våta vägar. Nykomlingen behåller denna marknadsposition men har också förstärkt vintergreppet. Det presterar på topp gällande start och broms på snö och uppvisar god kurvtagningsförmåga”

Dessutom kom Goodyear UltraGrip Ice 3 även på andra plats bland nordiska friktionsdäck i Teknikens Världs4 test. Tidskriften hyllar däckets väl avvägda prestanda där de bland annat skriver ”Positivt är att Goodyear förstår hur man kombinerar vintergrepp med hyfsade egenskaper vid vattenplaning Positivt är att Goodyear förstår hur man kombinerar vintergrepp med hyfsade egenskaper vid vattenplaning”. Däcket presterade också bäst i det berömda älgtestet.

Även i Aftonbladets9 vinterdäckstest hamnade UltraGrip Ice 3 på andraplats i kategorin odubbade däck. Aftonbladet kommenterar Goodyears isgrepp med ”Goodyears isgrepp hör till de bästa odubbade”. Sammanfattningsvis skriver Aftonbladet ”Bra: Grepp och köregenskaper på snö. Saknar svagheter.”

Utöver det fantastiska resultatet i Teknikens Värld inom kategorin för nordiska friktionsdäck tog Goodyear däck ytterligare toppplaceringar. Goodyears nyhet inom mellaneuropeiska friktionsdäck UltraGrip Perfomance 3 blev tilldelad utmärkelsen Bäst i Test inom den kategorin. Bland dubbdäcken som testades kom Goodyears UltraGrip Arctic 2 i topp och kröntes även till Bäst i Test inom kategorin dubbdäck.

Teknologierna bakom UltraGrip Ice 3
Goodyear använder många olika teknologier i vinterdäck för att uppnå exceptionell prestanda.

Ice Grip-teknologi ger bättre kontakt på is tack vare en gummiblandning som är mjukare än föregångarnas6. Den innovativa gummiblandningen ger förbättrad gummielasticitet vid låga temperaturer.

Ice Handling+ ger bättre väghållning på is för tyngre fordon tack vare förbättrad design och större kontaktyta7. Den större kontaktytan ger dessutom högre stabilitet.

Snow Braking-teknologi bidrar till optimerad mönsterdesign med fler blockkanter och tätare sajpning för bättre acceleration och bromsförmåga8.

______

(1) Moottori, Finland nummer 9/2023, däcktest som jämför premium nordiska friktionsdäck med dubbade budgetdäck i dimensionen 205/55R16: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/talvirengastesti-karkipaikka-vaihtui-viime-vuoden-suvereeni-testiykkonen-kohtasi-voittajansa/
(2) TM Tekniikan Maailma Finland – 4 oktober 2023, Jämförelse: 8 dubbade och 9 nordiska friktionsdäck – Delad testvinnare med Continental VikingContact 7 i kategorin nordiska friktionsdäck, dimension 205/55R16.
(3) Vi Bilägare nummer 13/2023, test av nordiska friktionsdäck i dimensionen 225/45R17.
(4) Teknikens Värld, nummer 20/2023, test av nordiska friktionsdäck, mellaneuropeiska friktionsdäck och dubbdäck i dimensionen 225/50R17.
(5) Översatt från finska originalet.
(6) Jämfört med UltraGrip Ice 2.
(7) Internt test jämfört med UltraGrip Ice SUV Gen-1, 2022.
(8) Internt test jämfört med UltraGrip Ice 2, 2022.
(9) Aftonbladet – 25 september 2023, dimension: 205/55R16. Vinterdäckstest 2023 – bäst, sämst & billigast: