Goodyear utökar Omnitrac-sortimentet för blandad körning

Goodyear utökar Omnitrac-sortimentet för blandad körning

Goodyear lanserar 14 nya däck i sina serier Goodyear Omnitrac MSS II och MSD II med lastbilsdäck för blandad körning.  Serierna används vanligen för fordon som körs både onroad och offroad, exempelvis på byggplatser, soptippar och stenbrott. De omfattar nu alla huvudstorlekar och har versioner med Duraseal-teknologi som förhindrar luftläckage vid punktering.

Goodyears Omnitrac MSS II är MSD II är styraxel- respektive drivaxeldäck, varav båda har Omnitrac Max Technology som kombinerar senaste material och mönsterdesign, inklusive skadetåliga slitbaneblandningar, robusta stomkonstruktioner och optimerade slitbanemönster.  Det ger utmärkt körsträcka både onroad och offroad såväl som utmärkta väghållningsegenskaper jämfört med föregångarna[1]. Bland egenskaperna märks breda slitbanor för längre körsträcka, skydd mot stenskador, undanträngning av lera och god regummerbarhet för en effektivare fordonspark. Förbättringarna av slitbanan ger även bättre bromsförmåga och minskar bullernivån. Skyddet mot skador är oumbärligt för däck som används under tuffa förhållanden, för att förhindra skärskador och punkteringar som annars kan göra stommarna odugliga för regummering.

Den nya optimerade stomkonstruktionen ger motstånd mot skador, bra hållbarhet och följaktligen utmärkt regummerbarhet.  Längre körsträcka, bättre motstånd mot skador, korrosionsresistens och ökad robusthet är resultatet av en slitbaneblandning som motstår skador och föråldring, en särskild blandning i mellanbältet, specialutformade slitbanemönster och stommaterial med extra hög hållfasthet.  Det innebär större tillförlitlighet, mindre stilleståndstid och bättre ekonomi för åkerierna.

DURASEAL-TEKNOLOGI

Goodyears unika, patenterade och innovativa Duraseal-teknologi finns i vissa Omnitrac MSS II- och MSD II-däck. Om ett föremål med en diameter på upp till 6 mm tränger igenom slitbanan förhindrar Duraseals inbyggda tätningslager i slitbanepaketet att luft strömmar ut, även när föremålet avlägsnas. Det innebär att lastbilar kan fortsätta köra även om föremål har trängt igenom slitbanan och du slipper kostsam stilleståndstid. Med denna teknologi undviks även körning med för lågt lufttryck, vilket är en av de främsta orsakerna till att däck slits ut i förtid.

OMNITRAC MSS II

Goodyears Omnitrac MSS II-styrdäck har en bred slitbana med slalomformade mittlinjespår och solida skulderribbor. Skyddet mot stenskador tillsammans med en dubbel spårvinkel ger bättre motstånd mot steninträngning och bättre självrengörande egenskaper.  Det innebär längre körsträcka, bättre bromsförmåga onroad/offroad och bättre motstånd mot skador. Slitbanemönstret, som har fyra eller fem ribbor beroende på storlek, har en specifik mönsterblocksstorlek som minskar vägbullret.  Omnitrac MSS II uppfyller även kraven i EG-förordning 661 om buller och rullmotstånd (som träder i kraft 2012).

OMNITRAC MSD II

Tillsammans med det lägre rullmotstånd är körsträckan den främsta fördelen med Goodyear Omnitrac MSD II:s konstruktion, vilket innebär lägre bränslekostnader och bullernivå. Omnitrac MSD II uppfyller även kraven i EG-förordning 661 om buller och rullmotstånd (som träder i kraft 2012).

Goodyears Omnitrac MSD II-drivdäck har även en bred slitbana för längre körsträcka. Bland de övriga egenskaperna märks en massiv mittlinjeribba som motstår slitage, placerad mellan kontinuerligt öppna spår vinklade mot skuldrorna för bättre självrengöring. Greppet i lera stärks genom skulderblock med förskjuten kant. Som med Omnitrac MSS II, minskar den specifika mönsterblocksstorleken vägbullret.

DÄCKSTORLEK

För att göra sitt utbud av däck för blandad körning komplett har Goodyear lanserat en ny däckstorlek. 325/95R24 är slanglöst och den metriska motsvarigheten till 12.00R24.  De nya däcken ger en ökad lastkapacitet på 500 kg per axel jämfört med 12.00R24.

Nya storlekar:

13R22.5 MSD II

13R22.5 MSS II Duraseal

13R22.5 MSD II Duraseal

385/55R22.5 MSD II (Super Single-driv)

495/45R22.5 MSD II (Super Single-driv)

All däcken kan med fördel mönsterskäras och regummeras.

[1] Data uträknade av Goodyear Innovation Center 2009/2010

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181