Goodyears däck har valts ut till nya Volkswagen Passat Variant

Goodyears däck har valts ut till nya Volkswagen Passat Variant

Originalutrustningen omfattar Goodyears sommardäck och europeiska dubbfria vinterdäck

Goodyear-däck har valts som originalutrustning (OE) av Volkswagen till den nya Passat Variant-modellen. Goodyears sommardäck och europeiska dubbfria vinterdäck kommer finnas i alla tillämpliga dimensioner till den nya modellen.

Den nya Passat-modellen, som kommer att heta Variant på de flesta marknaderna, släpps som en flexibel kombi under första kvartalet 2024. Med över 34 miljoner sålda enheter globalt är Passat en av Volkswagens bäst säljande modeller genom tiderna. Den ligger före Beetle men efter Golf. Fordonet kommer att tillverkas med flera olika framdrivningssystem – tre plug-in-modeller och milda hybrider samt fem modeller med turboladdade bensin- och dieselmotorer.

Goodyear har ett exceptionellt sortiment med däck till nya Passat som omfattar EfficientGrip Performance 2, UltraGrip Performance 3 och Eagle F1 Asymmetric 6 modellerna. Sortimentet har innovativa teknologier som kompletterar den kraftfulla aerodynamiska designen och effektiva drivlinan som Volkswagen har utlovat med nya Passat Variant.

Goodyear EfficientGrip Performance 2 och Eagle F1 Asymmetric 6 är båda sommardäck med lång livslängd och enastående prestanda och bromsförmåga på både vått och torrt väglag. Goodyears UltraGrip Performance 3 är ett europeiskt dubbfritt vinterdäck som utformats för att ge utmärkt grepp och väghållning på snö- och istäckta vägar, samt vått väglag.

Historiskt sett har Goodyear en vana av att jobba nära ledande biltillverkare för att utveckla däck som är skräddarsydda efter specifika fordonsmodeller. Åtagandet till att utveckla originalutrustningsdäck rimmar väl med Volkswagens vision för Passat Variant där de vill säkerställa att ägarna upplever hög kvalitet, effektivitet och komfort.

Johannes Moll, Managing Director OE Consumer, Goodyear EMEA kommenterade: ”Vi är stolta över att bli valda som leverantör av originalutrustningsdäck för nya Volkswagen Passat Variant. Partnerskapet understryker Volkswagens starka förtroende för att Goodyears däckteknologi kompletterar deras fordon. Vi ser fram emot att få vara en del av att leverera den fantastiska körupplevelse som Passat Variant utlovar till sina köpare.”

Bilen är utrustad med sommardäcken Goodyear EfficientGrip Performance 2 och Eagle F1 Asymmetric 6 samt de europeiska dubbfria vinterdäcken UltraGrip Performance 3 i följande dimensioner:

Storlek

Däck