GOODYEARS INNOVATIVA DÄCK FÖR ALLA FORDON: GOODYEAR PRESENTERAR LOGOTYPEN EV-READY

Ny logotyp lyfter fram kompatibilitet med elbilar och laddhybrider

Alla nya och befintliga Goodyear-däck är optimerade för att leverera enastående prestanda till bilar med el- eller förbränningsmotorer, och detta kommer bli ännu tydligare med den nya logotypen.

Den nya märkningen kommer att finnas på sidoväggarna på alla nya ersättningsdäck från början av 2024. Logotypen har utformats så att förare kan vara säkra på att de väljer optimala däck för sin bil, oavsett vilken drivlina bilen har. Detta effektiviserar också försäljningsprocesser och förenklar lagerföringen då det även introduceras i PriCat och Goodyear-systemet MyWay för att underlätta identifiering för kunderna.

Goodyears däckteknologier

Elektrisk mobilitet är på uppsving. S&P Global förutspår att 97 % av nybilsproduktionen i Europa kommer att vara åtminstone delvis elektrifierad år 2029, och 61 % av produktionen av andelen blir helt eldriven1. Trenden innebär att majoriteten av nya bilar som lanseras i Europa troligtvis är elbilar inom ett årtionde, och då är det helt naturligt att Goodyear ligger i framkanten av utvecklingen.

För att säkerställa att elbilsförare får optimal prestanda, lägre buller och däck med utökad livslängd har Goodyear utvecklat flera teknologier som ska komplettera elbilar och fordon med andra drivlinor.

SoundComfort-teknik är en sådan innovation som sänker det invändiga bullret som interaktionen mellan däck och väg ger upphov till i tysta elbilar. Denna teknologi kan potentiellt reducera invändigt buller med upp till 50 %2, vilket är avgörande för att få en tyst och bekväm körning i elbilar.

Elbilarnas högre vikt och vridmoment innebär också att däcken utsätts för betydligt mer slitage än på traditionella bilar med förbränningsmotorer. Goodyears Mileage Plus-teknologi gör att förare kan maximera däckens livslängd och köra längre på varje uppsättning.

Goodyears teknologier för lågt rullmotstånd bidrar också till lägre energiförbrukning och längre räckvidd. Detta möjliggörs av den optimala däckstrukturen i kombination med utvecklingen av innovativa gummiblandningar och aerodynamiska justeringar av sidoväggsdesignen.

Goodyear är OE-leverantör för runt 50 % av elbilar tillverkade i Europa3

Många ledande biltillverkare har valt Goodyear som originaldäck för sina senaste elbilar och laddhybrider. Detta har gjort att Goodyear nu är OE-leverantör för runt 50 % av alla elbilar som tillverkas i Europa. Det visar vilket förtroende ledande tillverkare har för Goodyears produkter och teknologier.

Utöver elbilslogotypen för ersättningsdäck har Goodyear även två andra märkningar för sin originalutrustning som utformats för elbilar och laddhybrider.

Dessa märkningar är Goodyears Electric Drive Technology (EDT) och Electric Drive Ready (EDR), och de kommer att finnas på alla OE-monteringar på elbilar och laddhybrider. Märkningarna visar hur ett anpassat urval av teknologier kan gynna ett specifikt fordon, som kombinationen av hög lastkapacitet, väghållningsegenskaper, bullerprestanda och andra kriterier.

Laurent Colantonio, Senior Director Technology Consumer EMEA, sa följande: ”Goodyear har en lång historia av kvalitet och prestanda inom däckteknik. Eftersom elbilar och laddhybrider i högre utsträckning behöver egenskaper som bullerreduktion, komfort, lång livslängd och lågt rullmotstånd är vi stolta över att kunna erbjuda däcksortiment som är redo för elbilar. Därmed säkerställer vi att alla förare kan dra nytta av den erfarenhet och kunskap som Goodyear erhållit under årtionden av att utveckla och forska om däckteknik. Vi ser fram emot att se den nya Goodyear-logotypen EV-Ready på alla nya ersättningsdäck från början av 2024.”

(1) Motortillverkningsprognos från Global S&P (oktober, 2023)
(2) Beroende på typ av fordon, hastighet och vägbana. Baserat på invändiga vägmätningar, testat februari 2018, januari 2018, november 2017 och oktober 2011 av Goodyears tekniker i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.
(3) Goodyears interna beräkningar från september 2023.