Goodyear presenterar sitt senaste konceptdäck.

Pressmeddelande -

Goodyears reCharge-koncept – gör däckbytet enkelt med skräddarsydda kapslar som förnyar dina däck

Bryssel den 3 mars 2020 – Goodyear reCharge är ett revolutionerande självregenererande konceptdäck som kan anpassas och ändras efter individuella mobilitetsbehov.

– Goodyear vill att däcket ska bidra ännu mer till att uppfylla konsumenternas specifika mobilitetsbehov. Det var med den ambitionen som vi beslutade oss för att skapa ett konceptdäck som var optimalt rustat för en framtid med individualiserade och praktiska elfordon, säger Mike Rytokoski, Vice-President och Chief Marketing Officer, för Goodyear Europa.

reCharge-konceptet inkluderar flera innovativa funktioner som är uppbyggda kring tre grundpelare:

Individualiserad

• Grunden för reCharge-konceptet är en uppladdningsbar och biologiskt nedbrytbar slitbanegummiblandning som kan laddas om med individuella kapslar, vilket förenklar däckbytesprocessen väsentligt. Kapslarna är fyllda med en specialanpassad flytande gummiblandning. Den gör det möjligt för slitbanan att återbildas så att däcket över tid anpassar sig efter klimatförhållanden, vägförhållanden eller helt enkelt hur du vill färdas. Med hjälp av artificiell intelligens skapas en förarprofil som den flytande gummiblandningen skräddarsys utifrån. Resultatet blir en gummiblandning som är anpassad för varje individ.

Hållbar

• Själva gummiblandningen skulle tillverkas av ett biologiskt material och förstärkas med fiber som inspirerats av ett av världens starkaste naturmaterial – spindelsilke. Det skulle göra den både extremt hållbar och 100 procent biologiskt nedbrytbar.

Problemfri

• Utöver att radikalt förenkla däckbytesprocessen med uppladdningsbara kapslar, skulle slitbanan få stöd av en lättviktig icke-pneumatisk ram och en hög och smal form. Det är en tunn och stabil konstruktion som kräver minimalt underhåll och skulle avskaffa behovet av underhåll av däcktryck och stilleståndstid på grund av punkteringar.

– Goodyear reCharge är ett konceptdäck utan kompromisser som stödjer en individualiserad, hållbar och problemfri elektrisk mobilitet, sammanfattar Sebastien Fontaine, Lead Designer vid Goodyear Innovation Centre i Luxemburg.