OE-partnerskapet fortsätter att jobba för hållbar mobilitet

OE-partnerskapet fortsätter att jobba för hållbar mobilitet

Citroën har valt Goodyears EfficientGrip Performance 2 till den nya helelektriska modellen ë-C3. Utnämnandet är ett bevis på Goodyears åtagande till prestanda, effektivitet och en framtid med elektrisk mobilitet.

Nya Citroën ë-C3 är den första prisvärda småbilen som uteslutande byggts och designats i Europa utan att kompromissa med kvalitet, upplevelse eller komfort.

Goodyear kommer att förse bilarna med EfficientGrip Performance 2 – ett sommardäck som utformats för att ge ultralågt rullmotstånd som höjer effektiviteten och elbilens räckvidd. Däcket har också ett flexibelt slitbanemönster som ger enastående slitstyrka då det reducerar antalet frakturer som orsakas av dåligt väglag.

OE-partnerskapet rimmar också väl med Goodyears strategi ”Ready for EV” som presenterades nyligen. I enlighet med strategin har Goodyear introducerat två nya märkningar på sidoväggen på all EV- och PHEV-originalutrustning, vilket även omfattar ë-C3. Dessa märkningar kallas för Electric Drive Technology (EDT) och Electric Drive Ready (EDR) och de indikerar att däcken har flera teknologier anpassade efter elbilarnas specifika och unika funktioner. Det omfattar bland annat en kombination av hög lastkapacitet, bra väghållning och bullerreduktion.

Samarbete som betonar hållbarhet

Goodyear och Citroën har ett framgångsrikt, hållbart partnerskap. Under 2022 utvecklade Goodyear konceptdäcket Eagle GO som monterades på Citroëns konceptbil Oli. Däckets gummiblandning tillverkades nästan uteslutande av hållbara eller återvunna material.

Med den senaste OE-utrustningen till ë-C3 förstärks företagens delade åtagande till att främja hållbarhet inom bilbranschen via innovation.

Johannes Moll, Managing Director Consumer OE, Goodyear EMEA kommenterade: ”Goodyear är väldigt glada över att bli valda av Citroën som OE-leverantör till nya ë-C3. Vår EfficientGrip Performance 2 erbjuder en sommarlösning som kompletterar de moderna elektriska förmågorna som ë-C3 har, och det belyser vårt åtagande till att leverera innovativa lösningar för elbilar och framtidens elektriska mobilitet.”