Så förbereder du dig inför sportlovsresan

Så förbereder du dig inför sportlovsresan

Just nu är det högtryck på vägarna till och från fjällen. Att köra på isiga och snöiga vägar skapar dock osäkerhet för många av landets bilister. Inför sportlovstrafiken har Goodyear därför tagit fram tips för svenska bilförare.

Svenska förare är vana vid att både väder och väglag ändras under året. Trots det känner sig många nervösa bakom ratten. I Goodyears vinterundersökning visar det sig att den vanligaste orsaken till oro är isiga vägar eller svarthalka vilket närmare hälften (46 procent)[1]av svenskarna anser.

När väglaget blir halare och vädret tuffare krävs extra uppmärksamhet bakom ratten. Utöver att själv vara ordentligt utvilad och koncentrerad är det viktigt att dubbelkolla så att allt i bilen fungerar som det ska och att vinterdäcken är i bra skick.

– Däcken är bilens enda kontaktyta med vägen. Det är viktigt att kontrollera däckens mönsterdjup och lufttryck innan resan samt deras allmänna skick. Rätt lufttryck hjälper till att öka säkerheten och komforten samt minska bränsleförbrukningen genom att rullmotståndet minskar. Se därför till att inte glömma bort detta innan du sätter dig i bilen och håll ett extra öga på väderleksrapporten för att vara förberedd, säger Claes Hedström, Sales General Manager Consumer Nordic på Goodyear.

Tipsen som förbereder dig för vinterkörning

Förbered bilen
Redan innan avfärd är det viktigt att kontrollera bilen. Se till att skrapa rutorna och borsta av snö från bilen - även från biltak och motorhuv. Dubbelkolla även att alla lampor fungerar som de ska. Dålig sikt ökar risken för olyckor och fungerar inte lysena finns risken att andra trafikanter inte ser dig. Att inspektera spolarvätskenivån och skicket på vindrutetorkarna bör också göras innan avfärd.

Inspektera däcken
Däcken är självklart en viktig del för att bidra till att köra säkrare under vintern. Se därför till att dina vinterdäck är i bra skick. Ifall du beger dig utanför Sveriges gränser behöver du undersöka vilka vinterdäckregler som gäller då de skiljer sig från land till land. Kontrollera också mönsterdjupet för att säkerställa att det är inom den lagliga gränsen. Lufttrycket bör inspekteras eftersom över- och underpumpade däck påverkar bland annat väggreppet, stabiliteten, väghållning och kurvtagning, bromssträcka, rullmotstånd och körsträcka. I kalla temperaturer kan lufttrycket sjunka snabbare än vanligt och en fullpackad bil med takbox behöver också att lufttrycket justeras.

Anpassa körningen
Vid ett halt väglag kan stoppsträckan vara tio gånger längre jämfört med att köra på torrt väglag. För att ge dig utrymme att sakta ner är det viktigt att ha extra avstånd till bilen framför och kom ihåg att anpassa din körning efter väglag för att förebygga olyckor. Hur du bromsar kan också bli avgörande – bromsa därför mjukt, om möjligt, för att undvika sladd. Var uppmärksam på vädret och vägförhållandena som ständigt är i förändring under din biltur.

Förbered dig själv
Även om man kontrollerar bilen, anpassar körningen och inspekterar däcken finns det risk för oväntade situationer. Därför är det viktigt att vara förberedd och ordentligt utvilad innan du sätter dig bakom ratten. Packa varma kläder, filtar och vatten om du skulle köra fast eller hamna i köbildning. I vissa länder är det lagkrav på att ha bland annat första hjälpen-kit, varningstriangel och reservlampa i bilen. Kolla alltid upp vilka lagar som gäller i landet du befinner dig i.

Om undersökningen
Winter Driving Survey beställdes under 2023 av Goodyear och har utförts på deras vägnar av YouGov. Du hittar mer information om undersökningen och samtliga resultat här.

[1] Se Winter Driving Survey 2023. Fråga ”Vad oroar dig mest när du kör på vinterväglag?”. Resultat återfinns i bilaga.