Gå direkt till innehåll
TDK och Goodyear tillkännager ett samarbete för att utveckla teknologier för däckintelligens

Pressmeddelande -

Tillsammans strävar de två företagen efter att utveckla flera sensorer och relaterade teknologier för användning i fordon och däck

TDK Corporation (TSE 6762) och The Goodyear Tire & Rubber Company (NASDAQ: GT) tillkännager idag ett samarbete för utveckling av nästa generations däcklösningar med målet att accelerera utvecklingen och användningen av integrerad intelligent maskinvara och programvara i ekosystem för däck och fordon.

Tillsammans vill organisationerna ta ett robust däckmätningssystem till marknaden som kombinerar TDK:s expertis inom programvara, sensorer och elektroniska komponenter med Goodyears know-how om däckutveckling, intelligenta lösningar och branschtrender.

”I takt med att fordonsbranschen fortsätter att bli mer teknologiskt avancerad ökar också behovet av information i realtid från vägen till däcket till bilen. Den här alliansen accelererar både teknologin och ger kunder tillgång till den högst presterande sensortekniken på marknaden”, sa Jim Tran, General Manager, Americas HQ och Deputy General Manager, Technology & Intellectual Property Center, TDK Corporation. ”Vi ser fram emot det här samarbetet med Goodyear, en global marknadsledare inom fordonssegmentet.”

De två branschledarna håller på att utföra marknadsforskning och teknisk forskning med syftet att hitta en gemensam lösning som ger handlingsbara insikter som förbättrar fordonsprestanda, säkerhet och effektivitet.

”Att arbeta med inflytelserika organisationer som TDK är nödvändigt för att innovera intelligenta system. TDK:s expertis inom sensorer och elektronik kommer spela en stor roll i att maximera nyttan som ett däck kan bidra med”, sa Chris Helsel, Senior Vice President, Global Operations och Chief Technology Officer, Goodyear. ”Vi jobbar mot en mobil framtid där fordon är smartare, säkrare och mer hållbara. Den här typen av samarbeten kan spela en viktig roll i att uppnå de här målen.”

Både TDK och Goodyear kommer att visa upp sina senaste teknologier och systemlösningar på den kommande mässan Consumer Electronics Show (CES) mellan 9-12 januari 2024 i Las Vegas (TDK – Central Hall (LVCC) Booth 20521, Goodyear – West Hall (LVCC) Booth 4917).

Om TDK Corporation

TDK Corporation är en världsledare inom elektroniklösningar för smarta samhällen, och de har sitt huvudkontor i Tokyo, Japan. TDK:s arbete grundar sig på ett bemästrande av materialvetenskap och de välkomnar samhällets transformation genom att ligga i framkanten för teknologisk evolution och medvetet ”attrahera morgondagen”. Företaget grundades 1935 för att kommersialisera ferrit, vilket är ett nyckelmaterial i elektronik och magnetiska produkter. TDK:s omfattande innovationsdrivna portfölj innehåller passiva komponenter som keramiska och aluminiumelektrolytiska kondensatorer och filmkondensatorer, samt magnetiska enheter och högfrekvens-, piezo- och skyddsenheter. Produktutbudet omfattar även sensorer och sensorsystem som temperatur-, tryck-, magnet- och MEMS-sensorer. TDK tillhandahåller dessutom enheter för kraftmatning och energi, magnethuvuden och mer. Dessa produkter marknadsförs under varumärkena TDK, EPCOS, InvenSense, Micronas, Tronics och TDK-Lambda. TDK fokuserar på krävande marknader inom fordons-, industri- och konsumentelektronik, samt informations- och kommunikationsteknik. Företaget har ett nätverk med design- och tillverkningsplatser och försäljningskontor i Asien, Europa och Nord- och Sydamerika. Under räkenskapsåret 2023 uppgick TDK:s försäljning till 16,1 miljarder USD och de har ungefär 103 000 anställda över hela världen. www.tdk.com