Utmaningen avklarad: Dunlop introducerar AA-märkta däckstorlekar på marknaden

Utmaningen avklarad: Dunlop introducerar AA-märkta däckstorlekar på marknaden

Sport BluResponse levererar högsta betyg inom de europeiska däckmärkningarna

Stockholm, Sverige, 9 mars 2015 – Dunlop är i dag stolta över att offentliggöra lanseringen av fyra nya AA-märkta däckstorlekar inom Sport BluResponse-serien. Denna lansering bevisar att Dunlop lyckats med utmaningen att introducera AA-märkta däck på marknaden – en målsättning Dunlop satte för sig själv år 2012. AA-märkningen visar att däcken når de högsta kriterierna som satts av det europeiska samfundet för däckkategorisering. Däcken får högsta betyg gällande såväl bränsleeffektivitet som prestanda på våta vägbanor. ”A” i bränsleeffektivitet betyder att däckets rullmotstånd har reducerats jämfört med dess föregångare. Lanseringen av AA-däcken förstärker Dunlops ledande position gällande engagemang inom europeisk däckmärkning och är ytterligare ett bevis på deras konstanta strävan efter innovationer.

­– Lika dedikerade som våra förare är att köra med de bästa däcken marknaden har att erbjuda, är vi dedikerade att kontinuerligt driva utvecklingen inom däckinnovationer. När vi för första gången utvecklade AA-märkta konceptdäck för tre år sedan, satte vi som målsättning för oss själva att även kunna erbjuda det till konsumenter. Vi är i dag mycket stolta över att kunna meddela att vi nu lyckats med just det, säger Alexis Bortoluzzi, Brand & Strategy Director EMEA.

Däcken håller samma höga kvalitet som blivit ett kännetecken för Dunlop-däck, kombinerat med de enastående egenskaper som Sports BluResponse-serien är berömd för. Med ett reducerat rullmotstånd och utvecklat våtgrepp är dessa däck mer än värda sin AA-märkning.

– Dunlop lanserade sina första AA-märkta däck samma dag som de frivilliga EU-däckmärkningen implementerades år 2012 och vi har sedan dess varit hängivna till att producera däck med höga betyg. Vi fortsätter samtidigt att efterfråga högre EU-krav gällande kvalitetsmärkning av däck. Dagens däckmärkning är ett utmärkt steg för att bättre kunna informera konsumenterna om olika däcks egenskaper. Samtidigt tar dagens EU-däckmärkningar för däck endas hänsyn till tre kriterier medan våra egna produktutvecklare inkluderar över 50 kriterer vid utveckling av däck. Detta för att kunna leverera en produkt som håller högsta tänkbara kvalitet och säkerhetsnivå till våra kunder, säger Alexis Bortoluzzi, Brand & Strategy Director EMEA.

De AA-märkta BluResponse-däcken finns tillgängliga i följande storlekar: 205/55 R16 94V XL, 205/55 R17 95V XL, 215/55 R16 97H XL and 225/60 R16 102W XL.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 69 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 52 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.