Gå direkt till innehåll
Volkswagen ID.3 med däck från Goodyear leder vägen in i en ny era av e-mobilitet

Pressmeddelande -

Goodyear har godkänt sommar- och vinterdäck till ID.3 för dimensionerna 18, 19 och 20 tum.

Volkswagen har lanserat ID.3 – det första fordonet från den tyska tillverkaren som utvecklats särskilt för elektrisk mobilitet. Med Volkswagens egna ord är detta en bil som ”leder vägen in en ny era av elektromobilitet.” ID.3 bygger på den modulära MEB-plattformen – Volkswagen-koncernens nya 100 % elektriska plattform – som kommer att leda till andra modeller inom en snar framtid.

”Vi är mycket stolta över att Volkswagen har valt att utrusta denna banbrytande modell med Goodyear-däck”, säger Hans Vrijsen, Managing Director OE på Goodyear EMEA. ”Goodyear arbetar dedikerat för att utveckla produkter som levererar den prestanda som elfordonen kräver. Vi samarbetar med alla stora OEM-tillverkare när det gäller hybrid och elektrisk mobilitet, och hälften av vår utveckling av OE-däck i Europa är avsedd för elbilar och hybrider.”

Nya Volkswagen ID.3, som nu levereras till kunder i hela Europa, kommer att ha EfficientGrip Performance-däck från Goodyear i storlekarna 215/55 R18, 215/50 R19 samt 215/45 R20. För vintern återfinns dessutom de europeiska friktionsdäcken UltraGrip Performance och UltraGrip Performance+ i storlekarna 215/55 R18 och 215/50 R19. Nordiska vinterdäck för VW ID.3, dubbdäck och nordiska friktionsdäck, planeras att lanseras nästa år.

Däcken som är monterade på Volkswagen ID.3 uppfyller det kända bilmärkets höga standarder tack vare de avancerade funktionerna, som är perfekt anpassade till elektrisk mobilitet.

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Goodyear EfficientGrip Performance är ett ledande däck inom högprestandasegmentet. Det kännetecknas av sin långa körsträcka, och höga nivåer av bromsprestanda under både våta och torra förhållanden.

Ett antal innovativa funktioner gör det möjligt för däcket att erbjuda helt enastående egenskaper. Den höga elasticiteten och flexibiliteten i slitbanan bidrar till minskat slitage. Lägre styvhet i gummiblandningen underlättar blockens böjning, vilket tillsammans med ett större antal kanter bidrar till att tränga undan vatten på vått väglag. Större mönsterklackar ökar styvheten i kurvorna, vilket erbjuder högre stabilitet vid plötsliga undanmanövrer i torrt väglag.

De europeiska vinterdäcken i UltraGrip Performance-serien erbjuder bättre bromsförmåga och grepp för förare som efterfrågar bästa möjliga vinterprestanda på europeiska vägar. Den här serien har utformats för högprestandabilar, vilket bidrar till deras prestanda på våta, torra, isiga eller snöiga vägar tack vare två nyckelteknologier.

Traction Protect-teknologin omfattar ett nytt harts som förbättrar däckets förmåga till deformation och reformation. Det gör det möjligt att förbättra bromsförmågan, vilket också leder till bättre grepp. Winter Grip-teknologin innehåller en ny mix av gummiblandningar som tillhandahåller bättre gummielasticitet i låga temperaturer och förbättrar greppet på både snö och is.

Dessutom använder däcken som monterats på Volkswagen ID.3 tätningstekniken SealTech, som är Goodyears senaste lösning för utökad mobilitet. SealTech tätar punkteringar på upp till 5 mm diameter i däckets slitbana, vilket ger utmärkt och balanserad körprestanda.