Claes Åkeson leder vårens upplaga av GORE-TEX® Active Challenge

Det är dags att följa upp förra årets tuffaste utmaning. Gore presenterar nu 2012 års upplaga av GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge. Tävlingen äger rum den 19 april 2012 i Stockholm och Oslo och precis som förra året kan man följa allt live via webben.
Den välkände tv-profilen Claes Åkeson leder sändningarna från Stockholm och journalister är varmt välkomna att bevaka tävlingen.

Förra årets gastkramande utmaning slutade med norsk seger och ett revanschsuget Sverige laddar nu batterierna inför vårens GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge i Stockholm och Oslo den 19 april 2012.

Se norska och svenska tävlande svettas blod, pressa sig själva till det yttersta och peppas av en skoningslös coach i sex stenhårda etapper i cykling och löpning. Var beredd på en riktig nagelbitare när Sveriges och Norges främsta amatöridrottare gör upp om segern i direktsändning i GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge den 19 april.

Den svenska direktsändningen leds av den välkände tv-profilen Claes Åkeson, tidigare chefredaktör för Runner's World. Claes Åkeson ledde även det populära programmet Vem kan slå Filip och Fredrik? under hösten 2011. Precis som förra året leds den norska sändningen av Morten Borgersen och det norska laget coachas av Mads Kaggestad.

I GORE-TEX® Active Challenge tävlar två lag mot varandra i sex etapper på stationära cyklar och löpband. Lagen ska ta sig virtuellt till varandras huvudstäder. Lagen röstas fram på nätet och tävlar i respektive huvudstad, Oslo och Stockholm, samtidigt. Tävlingen sänds på webben och tittarna har chansen att påverka lagens förutsättningar under tävlingens gång. Vem som helst kan söka till tävlingen, men det är en fördel om man är i god fysisk form och har ett starkt psyke. Sex personer tar plats i varje landslag. Lagen utrustas med kläder i GORE-TEX® Active Shell-materialet

Mer om tävlingen finns på www.activechallenge.se.

Läs mer om den spännande kampen under förra årets GORE-TEX® Active Challenge här. Se även filmen från tävlingen här.

Viktiga datum:

1 april:
Sista dag för anmälan till GORE-TEX® Active Challenge. Juryn utser totalt 24 stycken från både Norge och Sverige som går vidare i den offentliga omröstningen.

3 april:
Startskottet går för den offentliga omröstningen på nätet. Det är fritt fram att rösta på sin favorit via hemsidan.

11 april:
Omröstningen stängs. De tävlande som fått mest röster och utgör de respektive lagen presenteras påföljande dag.

19 april:
Startskottet går för den andra upplagan av GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge. Må bästa land vinna!

För mer information och pressackreditering, kontakta pressansvarig Kerstin Magnusson, kerstin.magnusson@longtallsally.se och/eller +46 763-48 40 65.

• mads kaggestad
  • morten borgersen