GORE-TEX® Transalpine-Run 2011: Succéloppet över Alperna redan fullbokat

Löpartävlingen GORE-TEX® Transalpine-Run är nu inne på sitt sjunde år och har etablerat sig som en av världens största och mest populära utmaningar för terräng- och alpina löpare.
Och succén bara växer. Det extremt krävande och spektakulära loppet lockar så många löparteam att det redan är fullbokat flera månader före start.

Den 3 september är det dags för 250 tvåmannateam att ställa sig på startlinjen i tyska Oberstdorf. Därefter går rutten söderut genom Österrike och Schweiz för att avslutas i italienska Latsch den 10 september. Totalt ska lite drygt 26 mil och över 15 000 höjdmeter avverkas under åtta dagsetapper.

GORE-TEX® Transalpine-Run har utvecklats till ett känt koncept som attraherar löpare inte bara från länderna närmast Alperna utan även långväga deltagare från till exempel Sydafrika, Nya Zeeland och Mexiko. I dagsläget är fem lag anmälda från Sverige, liksom ett med en norsk och en svensk deltagare.
De som antar utmaningen får uppleva inte bara ett mycket tufft långlopp, utan några av världens mest storslagna alpina miljöer där både terrängen och vädret kan växla dramatiskt. Leende gröna alpängar följs av snötäckta toppar och smala bergsstigar vid branta stup.

Teamen delas in i fem klasser: Herrar, herrar master (teamets totala ålder måste vara minst 80 år), herrar senior master (teamets totala ålder måste vara minst 100 år), mixed och damer.
Rutten växlar varje år mellan en västlig rutt från Oberstdorf till Latsch (årets rutt) och en östlig från Ruhpolding till Sesto.

Fullbokat – men det finns en sista chans!

Den som känner sig sugen på att vara med, men inte anmält sig, har just nu en unik chans:
Deltar man i tävlingen GORE-TEX® Experience Tour, så kan man vinna en plats på European Trail Camp i Dolomiterna 21-24 juli. De 20 vinnarna på campen får automatiskt fribiljett till GORE-TEX® Transalpine-Run, liksom möjlighet att hitta en teampartner.
Bland annat kommer den världskända traillöparen Lizzy Hawker, som bland annat vunnit The North Face Ultratrail du Mont Blanc flera gånger, till campen och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Mer information om tävlingen, anmälningsformulär med mera hittar du här:

Mer information om loppet hittar du på: www.transalpine-run.com

Deltagarlistan hittar du här:

Presskontakt GORE-TEX® Tansalpine-Run:
Harald Bajohr
PLAN B event company GmbH
Tel: +49 (0) 89 – 65129930, mobil +49 151-55010148
harald.bajohr@planb-event.com

Kontakt för TV-bolag:
Sabrina Köhler
Smaragd Medien GmbH
Tel: +49 8102 8965 34, mobil: +49 172 8404 559
sabrina@smaragdmedia.tv

Kontakt i Sverige
Karin Andréen
Presskontakt WL Gore Scandinavia
Tel. 031–10 71 72
karin.andreen@ltskommunikation.se

För ytterligare information:
David Ekander, marknadsansvarig Gore Scandinavia.
dekander@wlgore.com

• transalpine-run