Världspremiär för nya brandkläder

Räddningstjänsten Syd är först i världen med en ny typ av kläder för rökdykning.
Kläderna, som börjar användas i januari, ger brandmännen bättre förutsättningar att utföra sitt uppdrag effektivt. Det betyder högre säkerhet för allmänheten.
Arbetsmiljö, vikt och smidighet har fått styra designen och den senaste GORE-TEX®-teknologin lyfter funktionen till en helt ny nivå.

- Även om dräkten inte är kilovis lättare, så kommer rökdykarnas uthållighet öka. Om det rör sig om 30 sekunder eller fem minuter, vet vi inte, men vi kommer bli bättre, säger brandmannen Stefan Nilsson som ingår i Räddningstjänsten Syds beklädnadsgrupp.

Kläderna är tillverkade av Viking Life-Saving Equipment och det brandskyddande och vattentäta materialet är den senaste versionen av GORE-TEX® Airlock®-teknologin. Materialet är sedan tidigare ett begrepp på brandstationer runt om i världen. Det nya är att innerfodret nu är laminerat tillsammans med Airlock®-membranet, en kombination som ökar komforten och rörligheten avsevärt vid hårt kroppsarbete. Det finns därmed inget löst som kan klibba fast vid understället.

Utformningen av stället är gjord med fokus på rörlighet, vatten- och vindtäthet. Resultatet är en revolutionerande design när det gäller brandkläder.
- De påminner mer om skidkläder. De är mycket smidigare att jobba i än vad vi är vana vid, konstaterar Stefan Nilsson.

Extremt noggranna tester
Att plaggen är vatten- och vindtäta är en enorm fördel jämfört med traditionella larmställ med vadd som värmeskyddande lager.
- Om jag säger wettex och GORE-TEX så förstår man skillnaden. En brandman utsätts ibland för stora mängder släckvatten under släcknings- och räddningsarbetet. De gamla kläderna sög upp vattnet som en trasa och gjorde arbetet blött, kallt och onödigt tungt. Nu slipper vi hela det problemet, säger Stefan Nilsson.

Han vet verkligen vad han pratar om. Tillsammans med en grupp kollegor från Räddningstjänsten Syd har Stefan Nilsson genomfört extremt noggranna tester på både uniformskläder, underställ och larmställ som ingick i anbudet.
- Vi har dels testat värmepåverkan i riktigt tuff miljö på vår övningsplats, dels har vi gjort omfattande regn-, vind- och köldtester i klimatkammare med full rökdykarutrustning. Dessutom har runt 25 personer på våra brandstationer utvärderat plaggen i det dagliga arbetet under tre månader, säger han.
Resultatet talade sitt tydliga språk till fördel för det nya Airlock®-materialet.

"Många kommer följa efter"
Marcus Thiel, sverigechef på Viking Life-Saving Equipment, är glad över att premiären för det nya Airlock®-materialet blev så lyckad. Han tror att många räddningstjänster i Sverige och andra delar av världen kommer att följa efter.
- Vår strävan var att optimera dräkten till att bli så smidig och följsam som möjligt, samtidigt som den ska ha ett så högt brandskydd som möjligt. Resultatet är avancerade kläder som är väl anpassade för brandmännens vardag. De fungerar extremt bra och uppfyller alla krav för rökdykning. Samtidigt fungerar de lika bra för räddningsarbete i blåst och regn vid exempelvis en trafikolycka, säger han.

Även insatscheferna utrustas med nya byxor och jacka - konstruerade med helt nya material för bättre säkerhet. Jackan har ett unikt GORE-TEX®-laminat med ett fluorescerande yttertyg som klarar samtliga gällande normer för den här yrkesgruppen. Nu slipper insatscheferna bökiga överdragsvästar som blockerar fickor och minskar deras smidighet.
En annan nyhet är att den antistatiska funktionen nu sitter i själva GORE-TEX®-membranet istället för som tidigare i textilen. Det ger en avsevärt förbättrad avledning av statisk elektricitet.

Fakta Räddningstjänsten Syd

• 12 stationer i de fem kommunerna Malmö, Lund, Burlöv, Kävlinge och Eslöv.
  • Totalt cirka 350 brandmän.
  • Upphandlingen av nya kläder omfattar cirka 450 plagg.
  • De nya rökdykarställen från Viking klarar normerna EN 469-2005, EN 342, EN 343. Brandmännen kan välja att få stället som byxa/jacka eller overall.
  • Insatschefernas plagg klarar normerna: EN 532, EN 471, er EN 1149-5, EN 342 och EN 343.
  • Börjar användas i januari.

Fakta Airlock®-teknologin

• Airlock®-teknologin består av silikondubbar som skapar en isolerande luftspalt i kläderna. Airlock® appliceras på Gores laminatprodukter avsedda för brandkläder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Mikael Asserfors,
Marknadsansvarig för räddningstjänstapplikationer på W.L. Gore & Associates