100 sommarjobbare på Got Events arenor

Sedan pandemiåret 2020 har nästan 500 gymnasieungdomar sommarjobbat på någon av Got Events nio arenor. I år välkomnar vi 96 ungdomar mellan 16 och 18 år från olika stadsdelar i Göteborg. Första kullen, av tre, började 12 juni och den sista kullen slutar den 11 augusti.

- Vi ser ett stort värde i att ta emot unga sommarjobbare. Vi förbereder ungdomarna för deras framtida yrkesliv, de får nya bekantskaper och de hjälper oss att hålla arenorna hela, rena och välkomnande, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Samarbete med Arbetsmarknad- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsmarknad- och vuxenutbildningsförvaltningen har ett samordningsansvar för alla sommarjobb och ungdomarna är också anställda där. Handledarna däremot är anställda av Got Event och i år är de sex personer.

- Vi har uppenbarligen en attraktiv arbetsplats. En av handledarna har arbetat hos oss under de tre senaste somrarna och ytterligare tre av handledarna kommer tillbaka från förra året. Det är jätteroligt, säger projektledare Hanna Edlund på Got Event.

Arbetar främst på Gamla Ullevi och Ullevi

Ungdomarna arbetar främst på utomhusarenorna och en del på Frölundaborg. På Gamla Ullevi är det gräsmattan som tas om hand och både läktare och stolar ses över. På Ullevi är det flera evenemang under sommaren och då behövs många händer både innanför och utanför arenan. Bland annat har ungdomarna hjälpt till att lägga golvet inför konserterna.

- Det är så roligt att få vara med på ungdomarnas resa. I början är de lite försiktiga men bara efter några dagar vänder det och man märker hur relationerna utvecklas, fortsätter Hanna Edlund.

Den första av tre kullar började den 12 juni och ungdomarna är nu inne på sin sista vecka. Två av sommarjobbarna är Elma Axelsson och Vilmer Prison, båda 17 år.

- Det är skönt att man får ledigt efter det här men det är lite vemodigt också. Det har varit kul och man har lärt sig hur mycket jobb det egentligen är med arenorna, säger Elma Axelsson.

Och Vilmer fyller i:

- Det har varit ganska tufft arbete under dessa tre veckor men man har träffat många nya kompisar. Man känner sig nöjd men kommer ändå att sakna kompisarna lite grand.

Feriejobb även vid påsk- och höstlov

Eftersom det fungerat så bra under somrarna har även påsk- och höstloven blivit aktuella för feriejobb. Första gången Got Event erbjöd jobb under dessa lov var förra året och det har fortsatt i år.

- Vi tog in tio ungdomar på påsklovet och då är det våra ordinarie arbetsledare som handleder. Det är väldigt uppskattat av vår ordinarie personal eftersom våren är en hektisk period för våra utomhusarenor, avslutar Hanna Edlund.

• got event
  • ullevi