​Miljön fortsatt i fokus under Gothenburg Horse Show 2018

Gothenburg Horse Show fortsätter sin miljöresa och diplomerar för tredje året i rad tävlingen som i år genomförs mellan den 20 och 25 februari. Det innebär att årets tävlande, besökare, funktionärer och hästar deltar i ett evenemang som aktivt och systematiskt arbetar för att minska sin miljöpåverkan.

– Det är så klart jätteroligt och väldigt inspirerande att återigen vara miljödiplomerade. Got Events mål är att minimera miljöpåverkan från arenor och evenemang. För oss är Gothenburg Horse Show extra betydelsefullt eftersom det är vårt egna evenemang, säger Got Events vd Lotta Nibell som tillsammans med Svenska Ridsportförbundet är arrangör.

Och fortsätter:

– Här visar vi att vi gör aktiva och medvetna val som minskar vår skadliga påverkan på miljön. Det gäller allt från mat och dryck, transporter, inköp av produkter till avfallshantering och stallar.

Standarden som använts för miljöcertifieringen utgörs av Svensk Miljöbas standard för miljödiplomering av evenemang och har använts som ett system för styrning av de miljöfrågor som uppstår kring ett evenemang.

Kristina Witt är Got Events projektledare för hållbarhet och har arbetat med Gothenburg Horse Shows miljödiplomering:

– Det är väldigt roligt och inspirerande att fortsätta miljöarbetet med det här stora evenemanget. Vi inkluderar miljöfrågan i hela arbetet med evenemanget, från planering till genomförande och uppföljning. Och här vill jag vill lyfta fram hela organisationen och alla volontärer, utan engagemanget som de visar hade det aldrig gått.

2018 fokuserar Gothenburg Horse Show extra på vegetariska matalternativ, noggrann sortering av avfall samt digitala lösningar. Samarbetet med Insamlingsstiftelsen på Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus fortsätter också. Alla pengar som kommer in från startlistorna går oavkortat till stiftelsen.

Nytt för i år är även att Got Event skänker en krona per gäst i Scandinaviums nygamla restaurang Pouls.

Miljödiplomerat Evenemang