Planet Earth II - Live in Concert till Scandinavium!

Nu kan vi stolt berätta att Planet Earth II - Live in Concert kommer till Scandinavium den 1 mars 2018! Livetolkningen av BBC:s prisvinnande naturdokumentär i fascinerande 4K-Ultra-HD på en gigantisk skärm ackompanjerad av en åttio personer stor symfoniorkester. Musik av Oscarsvinnarna Hans Zimmer, Jacob Shea och Jasha Klebe.

Värd för kvällen är Martin Emtenäs – Sveriges mest folkkära naturförmedlare, som varit programledare för bland annat Mitt i naturen och Det stora fågeläventyret.  Mellan filmsekvenserna förklarar han hur dokumentärfilmarna har arbetat samt kontexten till det som ska visas och ger intressant bakgrundsinformation till PLANET EARTH II.

- Så härligt med ännu ett unikt evenemang till Scandinavium! Planet Earth II kommer verkligen beröra så väl natur- som musikentusiaster i sitt storslagna format, säger Lotta Nibell, VD på Got Event.

PLANET EARTH II - LIVE IN CONCERT är en gripande mix av symfonikonsert och naturfilm.
2006 revolutionerade BBC-dokumentären PLANET EARTH naturfilmandet och ändrade vår syn på den värld vi lever i. Tio år senare har den följts upp av PLANET EARTH II, den efterlängtade fortsättningen på det spektakulära porträttet av vår planet. Tillsammans med medproducerande BBC America, ZDF, Tencent och France Télèvisions, har BBC ännu en gång lyckats sätta en ny standard för naturdokumentärer. Kamerateamet spenderade tre år åt att filma PLANET EARTH II. De filmade under totalt 2089 dagar under 117 resor till 40 olika länder och spelade, med hjälp av drönare, kamerafällor, teleobjektiv, lågljus- och höghastighetskameror, in unikt bildmaterial av vår värld och dess invånare. Tack vare den avancerade tekniken gjorde de det möjligt att få uppleva naturen från en helt ny vinkel - närmare, mer uppslukande och mer överraskande än någonsin tidigare.

PLANET EARTH II gav BBC rekordhöga tittarsiffror då den först visades i Storbritannien och enskilda klipp har blivit virala online, medan serien i dess helhet har blivit en stor succé även här i Sverige. Under konsertversionen kommer fascinerande scener från serien att visas på en gigantisk skärm. Nykomponerat filmmaterial, som har satts samman av BBC enbart för liveföreställningen, kommer att guida tittarna genom extrema livsmiljöer - på öar, i öknen, i djungeln samt till och med i städer - som tidigare har varit okända för oss människor.

Med dess ovanliga bilder, som har filmats i fascinerande 4K-Ultra-HD-format, låter liveversionen av PLANET EARTH II publiken komma närmare helt nya världar, än vad de någonsin tidigare har fått komma. PLANET EARTH II - LIVE IN CONCERT kombinerar den visuella storslagenheten hos briljanta natur- och djurbilder med den medryckande akustiska upplevelsen av en åttio personer stor symfoniorkester. Därmed blir föreställningen en omskakande upplevelse - det är en imponerande resa, både visuellt och musikaliskt.

Ledmotivet, som perfekt förstärker det visuella och adderar ett extra lager av känslor, har komponerats av Oscarsvinnaren Hans Zimmer, Jacob Shea och Jasha Klebe. Zimmer har tidigare komponerat musik till mer än 120 filmer, däribland Batman vs. Superman, Inception, The Dark Knight och The Dark Knight Rises, Sherlock Holmes, Thelma & Louise med flera.

Åttiohövdade Prags Filharmoniska Orkester framför, under ledning av dirigent Matthew Freeman, den musik som Zimmer och hans team har skrivit exklusivt för den här liveföreställningen. De skapar ett mångfacetterat och väldigt vackert inramande ljudlandskap till det unika bildmaterial, som BBC:s djur- och naturfilmare har arbetat med i åratal. Med ständiga växlingar mellan glädje och drama drar musiken åskådaren ännu djupare in i de dramatiska händelser som visas på skärmen.

Biljetter till PLANET EARTH II - LIVE IN CONCERT släpps fredagen en 19 maj kl. 10:00

Varmt välkommen att få en unik naturupplevelse den 1 mars kl.19:30 2018!

Om BBC Worldwide:
BBC Worldwide är den kommersiella delen av och ett helägt dotterbolag till British Broadcasting Corporation (BBC). Deras vision är att utveckla BBC:s varumärken, publik, kommersiella avkastning och rykte runt om i världen. Detta uppnås genom investering i kommersialisering och uppvisning av BBC:s material runt om i världen på ett sätt som överensstämmer med BBC:s standards och värden. Företaget kämpar globalt för brittisk kreativitet.