Scandinavium – en klassisk arena i ständig förändring

Got Event är Göteborgs evenemangs- och arenabolag. Vi driver tio arenor tillsammans med 125 medarbetare och cirka 600 timavlönade personer. Här får du möta några av våra hjältar.

Scandinavium vilar aldrig. Nästan. Och den numera närmast klassiska arenan ändrar skepnad mest hela tiden.

– Scandinavium är en levande arbetsplats där det händer saker hela tiden. Att ha den som arbetsplats är en stor lycka, säger Max Sköld, som arbetat här sedan 1999. Den 1 april går han i pension.

På några timmar ställs Frölundas hemmaarena om från elitseriehockey till företagsarrangemang där tusentals säljare av en aloveradryck ska ha en kick off inför det kommande försäljningsåret. Sen är det dags för sprudlande familjeshow med Disney on Ice, för att några dagar senare bli en scen för någon av världens största artister och så lite Melodifestival på det. Ofta är det bara något dygn mellan arrangemangen.

Ja, Scandinavium är i ständig förändring. När Frölundasupporters lämnar arenan sent en vårkväll, oftast nöjda och belåtna med tre nya poäng, börjar arbetet med att anpassa arenan för nästa stora arrangemang. Ofta handlar det om att anpassa underlaget efter det arrangemang som står på tur. Och här spelar förstås isen en väsentlig roll då ishockey är en stor del av Scandinaviums evenemang. Och just skötsel av is tar mycket tid och kräver mycket kunskap och erfarenhet. – Varje gång det är hockeymatch måste isen vara i absolut bästa skick. Det finns inga alternativ, säger Max.

En dag som Frölunda spelar hemmamatch innebär det att isen vårdas och spolas om ett antal gånger. Först före och efter Frölundas förmiddagsträning. Sen är det ofta dags för sponsorhockey på eftermiddagen och nya turer med ismaskinen. Uppvärmning inför matchen och en sista tur med ismaskinen innan Scandinavium fylls med publik och domaren blåser igång. Sen har vi periodpauserna på det innan matchen är slut och arenan ska förberedas för nästa arrangemang.

Få har kört mer ismaskin än Max Sköld. De nio varven som krävs för att få isen i bästa skick körs på samma sätt – varje gång. Utöver det lagas och fixas isen manuellt. Sammantaget fasligt mycket mer jobb än det som vi ser från läktarplats.

– Isskötsel har blivit lite av min grej och det är klart att man fått en massa erfarenhet efter alla dessa år, säger Max.

Efter den 1 april prioriterar Max Sköld dock andra saker framför vård av Scandinaviums is. 63 år gammal väljer han pension och fokus läggs istället på trädgård, resor och familj.

– Det har varit oerhört stimulerande och roligt att arbeta här tillsammans med ett fantastiskt gäng. Men samtidigt är det ett ganska tufft jobb med sena kvällar och tidiga morgnar. Ofta samma dygn…

Gänget och arbetskamraterna som Max pratar om leds av förmannen Mikael Jansson. Det är han som är ytterst ansvarig för att Scandinavium ska kunna ta mot hundratusentals besökare varje år.

– Tack vare grymma medarbetare med olika kompetenser och talanger funkar det. Här handlar det sällan om vanliga arbetstider och ofta om långa dagar och sena kvällar och här gäller det att ställa upp när det behövs, säger Mikael.

En av dom som alltid ”ställt upp” är blivande pensionären Max Sköld.

– Ja, han säger att han ska trappa ner. Men jag vet bättre... Max kommer att sakna oss för mycket, skrattar Mikael och tillägger:

– …och vi kommer att behöva Max även i framtiden lite då och då. Och då vet jag att han ställer upp. Precis som vanligt.

TEXT: Lars Sjögrell