​Succémusikalen Cats till Scandinavium nästa höst

Andrew Lloyd Webbers succéföreställning Cats är en av världens mest älskade musikaler. Nu kommer musikalen till Scandinavium och spelas under fyra dagar i slutet av september nästa år.

Biljetterna släpps på fredag den 2 december kl. 10.00.

Lotta Nibell, vd på Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag Got Event som driver Scandinavium:

– Cats är en härlig och klassisk dansmusikal som turnerat världen över och setts av miljoner människor. Vi välkomnar alla som hoppas på mer än nio liv till en magisk kväll i Scandinavium.

Datum i Scandinavium
Torsdag 28 september, kl. 19.30
Fredag 29 september, kl. 19.30
Lördag 30 september, kl. 15.00
Lördag 30 september kl. 20.00

Evenemangen inte bara magiska ögonblick för besökaren – även stort värde för Göteborg!
Evenemangen på våra arenor bidrar inte enbart till att göra Göteborg till en attraktiv stad att bo, verka och vistas i. De har också en betydande positiv effekt på turistnäringen i hela västra Sverige.

En fullsatt konsert på Scandinavium omsätter mellan 10 - 20 miljoner kronor i så kallat turistekonomiskt värde. Det betyder att de besökare som kommit till Göteborg just på grund av evenemanget spenderar så mycket pengar på bland annat boende, mat och shopping.

För mer information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event

Mikael Persson, PR- och informationsansvarig Got Event
031-368 43 02, 070 -761 18 89

Så här skriver arrangören i sitt pressmeddelande:

Succémusikalen CATS till Göteborg, Stockholm och Malmö

Vi är stolta att meddela att Andrew Lloyd Webbers succéföreställning CATS, en av världens mest älskade musikaler, kommer till Göteborg, Stockholm och Malmö hösten 2017.

Biljetterna släpps på fredag den 2 dec kl 10.00 via LiveNation.se.

Cats är baserad på T. S. Eliots ”Cats - de knepiga katternas bok” och återvände i december 2014 till West End för att återförena det ursprungliga teamet bestående av regissören Trevor Nunn, medregissören och koreografen Gillian Lynne, designern John Napier och kompositören Andrew Lloyd Webber. Efter en andra säsong på London Palladium under 2015 och en efterföljande brittisk turné 2016 gör produktionen nu en internationell turné med start i januari 2017.

Cats, en av de längst spelade föreställningarna både i West End och på Broadway, hade världspremiär på New London Theatre 1981 och spelades sedan där under 21 rekordartade år, med totalt ca. 9 000 föreställningar. Produktionen belönades med både Olivier Award och Evening Standard Award för bästa musikal. Broadwayuppsättningen spelades i 18 år och fick 1983 motta sju stycken Tony Awards, inklusive Bästa Musikal.

Sedan världspremiären har Cats visats i över 30 länder, översatts till 15 språk och setts av över 73 miljoner människor över hela världen. Både den ursprungliga Londonensemblen och Broadwayensemblens inspelningar blev vinnare av Grammy Awards. Bland höjdpunkterna i denna klassiska Lloyd Webber-succé finns låten ”Memory” som har spelats in av över 150 artister, alltifrån Barbra Streisand och Johnny Mathis till Liberace och Barry Manilow.

Göteborg, Scandinavium
Torsdag 28 sep kl 19.30
Fredag 29 sep kl 19.30
Lördag 30 sep kl 15.00
Lördag 30 sep kl 20.00

Stockholm, Ericsson Globe
Torsdag 5 okt kl 19.30
Fredag 6 okt kl 19.30
Lördag 7 okt kl 15.00
Lördag 7 okt kl 20.00

Malmö, Malmö Arena
Torsdag 12 okt kl 19.30
Fredag 13 okt kl 19.30
Lördag 14 okt kl 15.00
Lördag 14 okt kl 20.00

CATS i Sverige presenteras av Live Nation & United Stage i samarbete med NGM Ltd.