Världscupfinalerna på väg till Göteborg och Scandinavium

På söndagskvällen, sedan svenske Douglas Lindelöw fått rida ärevarv efter sin åttondeplats, och Steve Guerdat fått ta emot världscupbucklan, var det dags för Tomas Torgersen, representant från Göteborgs arenabolag Got Event och tävlingsledare för Gothenburg Horse Show, att ta emot FEI-flaggan från FEI:s ordförande Ingmar de Vos. FEI-flaggan överlämnas varje år efter avslutad final till nästa års arrangör av världscupfinalerna.

Gothenburg Horse Show är värd för världscupfinalerna i hoppning och dressyr 2016, tävlingsdatum 24-28 mars.

Biljetterna släpptes förra veckan och redan har närmare 11 000 biljetter sålts.

I Las Vegas slutade Douglas Lindelöw och Casello på åttondeplats i hoppningens världscupfinal. Ekipaget satte den första felfria rundan i söndagens första finalomgång, men ådrog sig två nedslag i andra omgången och tappade några placeringar i sammandraget.
Bästa svenska placering i en hoppfinal har Malin Baryard Johnsson med en tredjeplats, just i Las Vegas, 2003.

I dressyrens världscupfinal red Paulinda Friberg och Malin Hamilton för Sverige och slutade på15 respektive 16 plats med Di Lapponia T och Fleetwood.
Bästa placering i en dressyrfinal innehas fortfarande av Louise Nathhorst från Göteborg 1998 där hon vann med LRF Walk on Top.

Gothenburg Horse Show 2016, 24-28 mars, med Longines FEI World Cup Jumping Final och Reem Acra FEI World Cup Dressage Final.