Flytt ska ge grön gräsmatta hela säsongen

Nu är det klart att matcherna mellan Gais-IK Oddevold (4/4) och Öis-Halmstad BK (5/4) flyttas från Gamla Ullevi. Bakgrunden till beslutet är att vi behöver säkerställa bästa möjliga förutsättningar inför den viktiga VM-kvalmatchen mellan Sverige och Irland som spelas den 12 april.

Ända sedan sista matchen på förra säsongen har dialog kring Gamla Ullevis gräsmatta förts med hemmaklubbarna. Säsongen är lång och matcherna många och att flytta dessa båda matcher är en av flera åtgärder för att ge lagen hållbara förutsättningar.

Säsongens första match på Gamla Ullevi spelas den 3 april när IFK Göteborg möter IFK Värnamo. Bedömningen är att denna match kan spelas och att gräsmattan hinner återhämta sig innan damlandskampen den 12 april.
Att IFK Göteborg spelar i högsta serien har också spelat in i avvägningen.

Ny spelplats för de flyttade matcherna är inte klart i dagsläget men reservarena är Bravida Arena.

Gamla Ullevi - Sveriges mest nyttjade fotbollsarena
Gamla Ullevi är en av Sveriges mest nyttjade matcharena. Arenan har tre hemmalag, IFK Göteborg, Gais och Öis, och är dessutom Nationalarena för det svenska damlandslaget. Förra säsongen spelades den sista matchen så sent som den 5 december.

Fakta hybridgräsplan
Gamla Ullevis gräsmatta är en hybridgräsplan som består av 95 procent naturgräs och 5 procent konstgräs. Planen är så nära en naturgräsplan det går att komma och som samtidigt ska klara belastningen från tre hemmalag plus landskamperna med damlandslaget. Bakom valet av system låg bedömningen att underlaget var det bästa utifrån kvalitet, livslängd och totalekonomi.

Matcher som flyttas:
4/4, Gais-IK Oddevold
5/4, Öis-Halmstad BK

För mer information vänligen kontakta:
Henrik Jutbring, evenemangschef Got Event, 031-368 43 90

• Bollsporter

• gamla ullevi

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Vi bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och allt vi gör genomsyras av hållbar utveckling. Vi är Miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas sedan 2004.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Bolaget omsätter cirka ungefär 200 miljoner kronor och vi är cirka 130 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!

Henrik Jutbring

Evenemangschef 031-368 43 90