​Got Events världsevenemang Gothenburg Horse Show återigen Miljödiplomerat

Gothenburg Horse Show miljödiplomeras för fjärde året i rad. Det innebär att ryttare och hästar, besökare och alla funktionärer deltar i ett evenemang som aktivt och systematiskt arbetar för att minska sin miljöpåverkan.

– Miljödiplomering är ett bra sätt för oss att hela tiden bli lite vassare inom området hållbarhet. Nu är vi diplomerade både på bolagsnivå och i vårt eget världsevenemang Gothenburg Horse Show. Det känns riktigt bra och sporrar oss att fortsätta utvecklas, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Mellan den 3 och 7 april avgörs världscupen i både hoppning och dressyr i Scandinavium. Då kommer världens högst rankade ryttare till Göteborg och Scandinavium för att göra upp om rekordprissumman 2 miljoner Euro. Förutom att över 70 000 besökare förväntas komma till Scandinavium beräknas över 30 miljoner följa tävlingarna via tv.

Under årets tävlingar satsas det lite extra på att få till en bra logistik, en noggrann sortering av avfall, fler vegetariska matalternativ och digitala lösningar istället för papper. Även samarbetet med Insamlingsstiftelsen på Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus fortsätter. Alla pengar som kommer in från försäljning av startlistor går oavkortat till stiftelsen.

– Det är väldigt roligt och inspirerande att fortsätta utveckla hållbarhetsarbetet i detta stora världsevenemang. Vi inkluderar hållbarhet i hela evenemanget, från planering till genomförande och uppföljning. Och här vill jag gärna lyfta fram projektorganisationen och alla volontärer, deras engagemang ovärderligt, säger Patrik Fredriksson som är projektledare för Gothenburg Horse Show.

Den turistekonomiska omsättningen i samband med Gothenburg Horse Show beräknas till mellan 100 till 150 miljoner kronor. Det betyder att de som besöker Göteborg just på grund av Gothenburg Horse Show spenderar så mycket pengar på bland annat boende, mat och shopping.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event
lotta.nibell@gotevent.se

Patrik Fredriksson, projektledare Gothenburg Horse Show
031 – 368 44 88, 070 – 761 27 27
patrik.fredriksson@gotevent.se

Mikael Persson, kommunikationsansvarig Got Event
031-368 43, 070 – 761 18 89
mikael.persson@gotevent.se

• got event
  • gothenburg horse show

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Lisebergshallen, Scandinavium, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP, Wallenstamhallen och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker drygt 2 miljoner människor fler än 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Därutöver kommer det årligen närmare en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är ca. 140 medarbetare som gör allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!