​Varmbadet på Valhalla öppnar igen vecka 35

Efter nästan ett års stängning öppnar Varmbadet på Valhalla för allmänheten vecka 35. Simskoleverksamheten drar dock igång redan denna vecka.

- Det känns väldigt bra att äntligen kunna öppna Varmbadet igen. Det har varit en lång stängning och nu vi vill omedelbart dra igång den viktiga simskoleverksamheten igen. Ordinarie verksamhet kör vi igång efter sommaren, säger Pierre Solberg som är Got Events verksamhetschef på Valhallabadet.

Det var efter en renovering av Varmbadet som två simlärare fick utslag på händer, ovansidan fötter, knän och rygg. Av försiktighetsskäl stängdes därför bassängen den 17 januari och fastighetsägaren Higab startade en utredning som nu är klar.

- Vi har trots omfattande undersökningar tyvärr inte kommit fram till orsakerna bakom de två simlärarnas besvär. Om det funnits något ämne i eller vid varmbassängen som orsakat reaktionerna finns det inga spår av det nu, säger Higabs projektledare Jan Larsson.

De berörda simlärarna har haft fortsatta problem vid kontakt med vatten. Medicinska prover har gjorts men någon orsak till besvären har inte kunnat spåras mer än att personerna reagerat på något okänt ämne.

- Vad våra simlärare drabbades av kanske vi aldrig får klarlagt och det är så klart ledsamt. De är fortsatt sjukskrivna. Nu ser vi framåt och gläds med att Varmbadet är säkrat och att vi kan starta våra simkurser i höst, säger Tina Heiker Hult som är verksamhetschef på Svenska Livräddningssällskapet i Göteborg.

Stängningen av Varmbadet under nästan ett års tid har har påverkat simskola, familjebad, remissbad och vattengympa.

- Vi tror att vi gått miste om cirka 50 000 besökare under den här tiden. Nu hoppas vi att besökarna återigen ska hitta hit efter sommaren. Sen har det naturligtvis påverkat ekonomiskt också, exakt hur mycket vet vi inte ännu, säger Pierre Solberg.

För frågor kring verksamheten på Varmbadet/Valhallabadet vänligen kontakta:

Pierre Solberg, Got Event, verksamhetschef Valhallabadet

För frågor kring analyserna vänligen kontakta:

Jan Larsson, projektledare Higab
070- 635 29 74

För frågor kring simlärarna vänligen kontakta:

Tina Heiker Hult, verksamhetschef Svenska Livräddningssällskapet Göteborg