Nytändning hos Göta Energi

För åtta år sedan var Göta Energi ett litet lokalt bolag, men idag inspirerar de hela branschen med sina nya tjänster. Och nu ska de byta utseende.
- Det nya utseendet visar att vi förändrats, men självklart är företagets historia viktig för vår utveckling, säger Tommy Hjert, VD för Göta Energi.

Det lokala elbolaget Göta Energi bildades 2005 i sammanslagningen av Västringen och Brukskraft. Sedan dess har företaget växt och ägs sedan 2010 av Hafslund ASA, en av Nordens största inom elbranschen.
- Idag säljer vi el i hela Sverige och ökar antalet nya kunder med 10-20 procent varje år. Dessutom är de nöjdare. Enligt Svenskt Kvalitetsindex 2012 har både förväntningar och nöjdhet ökat, säger Tommy Hjert.

Göta Energi har växt mycket på grund av sina nytänkande tjänster. Till exempel var de först med att erbjuda el till inköpspris, vilket sedan blev ett vanligt inslag på marknaden.
- Det verkar som att vi inspirerar andra elbolag, och det är smickrande. Men vi kan bli bättre på att visa det utåt. Fler behöver veta att vi är i framkant, menar Tommy.

Därför har man tagit fram ny hemsida, logotyp och grafisk profil. Det nya utseendet ska kommunicera företagets kärnvärden bättre än tidigare. Man introducerar bland annat en ny gul färg som ofta förknippas med energi, snabbhet och värme. Färgen syns även i logotypen.

Dessutom fortsätter Göta Energi att utveckla försäljningsarbetet. Man satsar framför allt på att sälja över telefon och på stan, vilket ställer höga krav på försäljarna.
- Vi lägger mycket tid på att utbilda våra säljare. Om någon ändå har synpunkter på försäljningen, så kan de prata direkt med ansvarig chef. En sådan nära dialog är vi ganska ensamma om att erbjuda, säger Tommy.

Och det har gått bra hittills. Enligt Svenskt Kvalitetsindex 2012 har Göta Energis nyblivna kunder blivit ännu mer nöjda. Då återstår bara att se om de gillar det nya utseendet.
- Ja, vi har fått väldigt positiv respons hittills och det ser vi som ett gott tecken, avslutar Tommy.