Var femte svensk har aldrig bytt elbolag

Var femte svensk har aldrig bytt elbolag och riskerar att betala tusenlappar i onödan. Det visar en ny undersökning som Ipsos tagit fram på uppdrag av Göta Energi.

– Det finns tusentals kronor att spara på göra ett aktivt val av elbolag, säger John Gharagozlou, business manager på Göta Energi.

Enligt rapporten, som bygger på intervjuer med 1027 svenska elkonsumenter, har var femte aldrig bytt elbolag. Ytterligare 22 procent har inte bytt elbolag på över fyra år.

– Många tycker att det är krångligt att byta elbolag samtidigt som man ofta inte är medveten om att man betalar mer än nödvändigt, säger John Gharagozlou.

Göta Energi uppmanar alla konsumenter att alltid själv välja elbolag.

– Vi måste öka medvetenheten hos svenska konsumenter om vikten av att göra ett aktivt val. Det är fortfarande alldeles för många elkunder som inte har tänkt igenom varifrån elen kommer, John Gharagozlou.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta Tiina Strid, Brand and Communication Manager

tiina.strid@gotaenergi.se