I år ökade antalet svenska fritidsbåtar på Göta kanal med 20% och bokningarna för 2021 är redan i full gång.

Bokningen av 2021 års resor har öppnat!

Denna sommar valde fler svenskar än vanligt att semestra i båt och flera av dem hade Göta kanal på sin bucket list. Vi tror att nästa säsong kan locka ännu fler att uppleva Sveriges blå band, säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag.

—Att åka Göta kanal är en riktig klassiker, något typiskt svenskt och en dröm för många. Vissa har resan som tradition och gör den varje år. Vi ser ett ökande intresse och jag tror att vi kommer att se ännu fler fritidsbåtar på Göta kanal kommande år. Dels har vi svenska båtägare som ännu inte förverkligat sin dröm om en kanalresa, och dels alla internationella gäster som normalt utgör cirka 40% av besökarna. Sist men inte minst så rekommenderar en stor andel av våra båtgäster en kanalresa till sina vänner och bekanta. Problemet med överturism börjar sjunka in och många söker sig bort från storstäderna vilket Göta kanal är ett levande bevis på, avslutar Roger Altsäter.

Försäljningen av 2021 års biljetter har startat
Trots att det är en bit kvar till nästa sommar har det börjat bokas biljetter. "Många verkar redan nu planera för en sommar hemma i Sverige", säger Magnus Hollwin marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag.

—Att 90% av alla svenskar känner till Göta kanal i kombination med att vi är ett av Sveriges största turistmål gynnar oss förstås. Redan nästa år väntas alltfler resenärer omfamna småskaliga, uppnåeliga äventyr på hemmaplan. Dagarna när resenärer stängde in sig i en turistanläggning och åt samma mat som hemma är över. Nu står den lokala maten och den genuina upplevelsen i centrum när vi väljer vart vi reser fortsätter Magnus Hollwin.

Kännedomen hos de yngre har ökat i år, kanske som en direkt följd av Corona. Kretaresan har ersätts av en destination inom Sverige, och även nästa år kommer Göta kanal stå högt på listan.