Jubileumsöl till 200-årsfirandet

Jubileumsöl till 200-årsfirandet

Vreta Klosterbryggeri producerar jubileumsölet till Göta kanals 200 årsfirande.

–Ölen kommer att säljas under Göta kanals jubileum nästa år. Eftersom mycket av försäljningen sker under den varmaste årstiden så har vårt fokus varit att att framställa ett öl som passar på sommaren, säger Andreas Fejes på Vreta Klosterbryggeri. Det blir en wit på 4,5 procent och en enkel belgisk ale på 4 procent.

Telfords ljusa ale och von Platens veteöl heter jubileumsölen. De är döpta efter Göta kanals upphovsmän, Baltzar von Platen, och ingenjören Thomas Telford.

–Jag är med i Göta kanals företagsnätverk Officiell Partner och det kommer att finnas information om oss och ölet vid Bergs Slussar som ligger bara 1,5 kilometer härifrån, så att turisterna kan se det och besöka vårt taproom, fortsätter Andreas Fejes.

–Ölen kommer att börja säljas redan i slutet av februari. Jag kommer i första hand att sälja till restauranger och krogar längs kanalen, även om andra också får beställa, avslutar Andreas Fejes.

Vreta Klosterbryggeri Andreas Fejes, 0760-356685