Invigningen av de två utställningarna i Berg i maj 2016.

​Nu tas nästa steg för Göta kanals besökscentrum i Berg

I maj 2016 invigdes de två utställningar som skulle bli starten på Göta kanals besökscentrum i Berg. Sedan dess har arbetet med den omfattande etableringsprocessen pågått löpande. Genom att en ansökan om prövning av ny detaljplan för området nu skickats in tas nästa steg mot förverkligandet av ett besökscentrum på internationell nivå.

De senaste 12 månaderna har AB Göta kanalbolag och Linköpings kommun fokuserat på förankringsarbete och möten med alla de intressenter som finns i området. Bland dessa finns Länsstyrelsen i Östergötland, Svenska kyrkan, Trafikverket, Region Östergötland och Linköpings universitet.

– För att skapa delaktighet och nya affärsmöjligheter är det vitalt att invånare och entreprenörer kring området känner till och får information om vårt arbete. Därför har vi genomfört möten med olika intressenter i närområdet. Mestadels har vi fått mycket positiv feedback från dem, och den negativa feedback som kommit upp är att det går för långsamt att utveckla platsen kring Bergs slussar, berättar Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Utifrån det senaste arbetet som genomförts, har vi nu kommit så långt i vår process att vi lämnat in en prövningsansökan om en detaljplaneprocess till Linköpings kommun. Parallellt pågår arbetet med att se över hela området kring ett framtida besökscentrum, och konceptskisser kommer tas fram i samarbete med White Arkitekter i Linköping. Går processen enligt plan kan ett nytt besökscentrum öppnas under 2021.

– Detta ligger helt i linje med den avsiktsförklaring som vi har skrivit under tillsammans med Linköpings kommun. Vi vet att det är en lång process och att det är ett stort arbete som måste göras för att få allt på plats, säger Roger Altsäter.

Göta kanals besökscentrum är en stor satsning för besöksnäringen längs hela Göta kanal, men även för Linköping, Östergötland och Sverige. Målet är att skapa ett unikt och året runt-öppet besöksmål på internationell nivå.

– Vi känner oss redo för att ta det här steget och ser det som en viktig del i att bevara vår historia och vårt kulturella arv. I nästa fas kommer vi nu arbeta vidare med att ta fram innehåll och koncept samt arbeta vidare med finansiering och potentiella samarbetspartners, avslutar Roger Altsäter.

Roger Altsäter, vd AB Göta kanalbolag, 0708- 65 23 02

Farleden Göta kanal är öppen maj-september.